Matsedeln

Alla inlägg den 7 september 2015

Av Neta - 7 september 2015 22:56

Blev ingen Thai köttfärssås här idag för jag hade ingen kokosmjölk. Ingen fara tänkte jag då gör jag en vanlig! Hade inga krossade tomater....

Känner ni igen det där? Förut när det vara bara jag som lagade mat hade jag stenkoll men nu lagar ju C lika ofta, även när vi inte är hemma.

Ja var bara kasta sig till affären, åkte in till Willys nu ikväll, inte min plan så jag kastade mig in i duschen och lät C laga middag.

Nu går det ju att göra köttfärsås utan burktomater med, så hon gjorde en med brunsås med tomatpuré i som blev urgod. Hon hade i både skogschampinjoner, paprika och squash med. Lök så klart.


Började kolla runt och upptäckte att det var en del av det "som bara ska finnas" som inte fanns. Morötter, vitlök, bönor på tetra och ägg förutom kokosmjölk och burktomaterna. Sen hade vi ingen vidare fräsch frukt heller.


 

Köpte en påse äpplen för 9.90 lite blandad storlek och olika sorter. Sen en 500 g vindruvor som försvann i ett nafs, blev kvällsfika idag.

Rätt skönt att åka in och handla på kvällen, lite lugnare så det tog inte så lång tid heller.

Vad tycker ni måste finnas hemma? Vet att vi gjorde en lista till Elle när hon flyttade hemifrån men hittar inte den nu men att den blev längre än vi trodde.

Men om man börjar med det som man har i

 

Skafferiet

pasta

ris

bulgur

socker

råsocker

salt

havregryn

flingor

potmjöl

bakpulver

vaniljsocker

torrjäst

gelatin

mjöl. iaf 2 olika

florsocker

pärlsocker

te

kaffe

ströbröd

knäckebröd

solroskärnor

pumpafrö

pinjenötter

mandel

hasslenötter

ättika

Detta är väl basen sen kanske man har annat med.

 

Kylen då?

smör

mjölk

smörolja

ost

pålägg

matyoghurt

gräddfil

senap

ketchup

tomatpuré

chilisås

sweet chilisås

mango chutney

soja, vanlig

rödbetor

inlagd gurka

sylt, både lingon och "pannkaks"

marmelad

gelé

juice

ägg


I frysen finns det alltid

köttfärs

bacon

korv

fisk

kyckling

grönsaker

lite färdigt

bröd, mat-korv-hamburger-pita

 

På en hylla i förrådet som jag har innanför köket står det i burkar och så som inte behöver kyla

Kross tomater

buljong, flera sorter

kokosmjölk

bönor, flera sorter

ananas

fruktcocktail (till mimosa)

lite halvfabrikat som t.ex beapulver (köper storförpackning)

lasangeplattor

nudlar

lättdryck, koncentrat

 

Rotfrukter som alltid finns, en del i skafferi, en del i kyl och annat framme i burkar

potatis

lök, 3 sorter

vitlök

vitkål

morötter

 

Grönsaker

sallad

gurka

paprika

tomater

champinjoner

sockerärtor

 

Smaksättare

jap soja

fisksås

ostronsås

ketchap manis

sambal oelek

vinäger, flera sorter

balsamico, flera sorter

olja, 3 sorter

HP

tabasco

fonder, 4 sorter minst

 

Kryddor

vitpeppar

svartpeppar

kryddpeppar

rosépeppar

grönpeppar

cayenne

paprikapulver

chilipulver

curry

spiskummin

anis

kummin

fänkål

basilika

dill

dragon

gräslök

persilja

timjan

oregano

salvia

rosmarin

körvel

lagerblad

grillkrydda

 


Ja var har man allt?

Jag har köpt snygga glasburkar med eklock som står framme med det som jag använder ofta. Vitlök, schalottenlök och torkade trattkantareller har jag i dom. På samma bänk står en 3-våningskorg med tomater överst och rödlök underst, i mellankorgen ligger oftast avocado. Gul lök har jag i en burk av porslin i skafferiet.

I en trälåda på andra sidan spisen har jag nästan alla smaksättare utom det som måste vara i kylen.

På micron har jag också lite fina burkar står med torkade örter och så står pinjenötterna där.

Kryddor har jag annars i en sån traditionell kryddhylla och lite kryddblandningar i ett vanligt köksskåp.

Förrådshyllorna får ju också hysa sånt man köper mycket av, köper jag flera pkt pasta så har jag inte alla dom i skafferiet.

Det är ju också en stor skillnad på vad man hade som bas på 70-talet då jag flyttade hemifrån och nu, jag hade iaf inte flera olika vinäger och smaksättare. Kryddor har ju kommit en del nytt sen den tiden med och jag använde bara gul lök. Rödlök som jag idag använder nästan dagligen köpte jag bara till julsillen då.

 


Ja jag har säkert glömt massor men mycket är det som man blir helt handikappad av om det inte finns.

 




 


Presentation

Netas matprat

Fråga mig

1 besvarad fråga

Kalender

Ti On To Fr
 
1
2
3 4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
<<< September 2015 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards