Matsedeln

Alla inlägg den 22 september 2015

Av Neta - 22 september 2015 18:57

I veckans matsedel finns det här receptet under månd, men pga en oplanerad stadsresa igår gjorde vi den idag ist.
Fantastiskt god köttfärsröra, tog frysta örter från Provance och röd mangold ist för ruccola, har lite svårt för det.
Sen lite muppigt att fylla men bra att köra paprikorna i ugnen först, då vätskar dom inte så mkt sen. Lite bökigt att få vissa att stå bara, tror jag halverar på längden nästa gång och " lägger dom på rygg"

Färsk bandpasta och råsallad med äpple till.

Salladen

1/2 l strimlad vitkål
1/2 hackad rödlök
2 gärna lite röda äpplen med syra
1/2 dl gräddfil
1msk äppelcidervinäger
2 msk olivolja
Salt & sv.peppar

Vispa hop gr.fil, olja och vinäger, smaka av
Riv äpplena direkt ner i det och rör om, dom ska inte skalas
Vänd ner kål och lök och låt den stå en stund.

Detta är en av mina favoritsallader

Så här i förkylningstider vill jag tipsa om min varma ingefärsdricka, den blir stark och river till ordentligt men på ett bra och lindrande sätt.

Ingefära skalas lättast med en liten sked som man skrapar den med.

Ta en bit ingefära, tjock som en tumme och ca 2 cm lång
Skiva den i mm- skivor
Koka dem 10 min i 3 dl vatten
Förbered en mugg med 2-3 tunna skivade och halverade apelsinskivor i, går med citron med om man föredrar det.
Sila över ingefäraavkoket på det
Rör i 1/2-1 tsk honung och drick så varmt du kan.

Hostar du då kan du varva med te på lakritsrot. Lakritsrot hittar man i kryddbutiker eller på nätet.
Lägg en bit på ett par cm på en skärbräda ( kan behövas sekatör för att få av den)
Dunka till den lite med en hammare eller liknande
Lägg i tekula i kopp, slå på kokande vatten och låt det dra några min.
Drick så varmt du kan.
Obs! Den är lätt laxerande! Inte så man får springa extra på toa men man kan bli lös i magen.

Presentation

Netas matprat

Fråga mig

1 besvarad fråga

Kalender

Ti On To Fr
 
1
2
3 4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
<<< September 2015 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards