Matsedeln

Alla inlägg den 3 september 2015

Av Neta - 3 september 2015 00:09

Har ett jättegott recept på fisk


Fiskgratäng med räkor

1 morot
1 liten fänkål
1 purjolök
2 msk smör
2 tsk curry
500g vit fiskfilé (vi tog frysta portionsbitar av torskfilé som vi tinade först)

3 msk smör
3 msk mjöl
3 dl mjölk, kan bytas mot fond + vin om man vill ha den lite lyxigare
3 dl vispgrädde
Salt
Svartpeppar
½ citron (skal+saft)
1 dl dill, finhackad
Garnering:
400g oskalade räkor
Dillvippor
Citronklyftor

Sätt ugnen på 175 grader.
Skala och finhacka morot och purjolök.
Ansa och strimla fänkålen tunt.
Fräs allt i smör och curry, lägg grönsakerna i en smord form.
Vik fiskfiléerna dubbelt, salta dom och lägg dem på grönsakerna.
Skala räkorna.

Smält smöret, vispa i mjölet.
Rör ner grädde och mjölk, låt koka upp under vispning.
Koka 5 min.
Rör i citronsaft, skal, och dill.
Smaka av med salt och peppar.

Häll såsen över fisken.
Gratinera mitt i ugnen ca 20-25 min

Garnera med räkor, dillvippor och citronklyftor

 

Idag gjorde jag en enkel variant på den.

 

   

 

Jag bottnade en smord form med morot, fänkål och lök

2 morötter

½ fänkål + dillen

1 lök

tärnade det i ½-cm bitar

kryddade med 4 peppar och salt

lade på 4 filéer av torskrygg, strödde på lite salt och kryddor på dom med, och fördelade dillen från fänkålen på det

Tog en burk kokosmjölk som jag rörde hop med lite mer av kryddorna och bredde över

sen in i 200 gr ugn ca 35 min.

serverade med potatis och sallad.

Gjorde inte ont alls.

Presentation

Netas matprat

Fråga mig

1 besvarad fråga

Kalender

Ti On To Fr
 
1
2
3 4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
<<< September 2015 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards