Matsedeln

Direktlänk till inlägg 11 december 2012

Juldesserter

Av Neta - 11 december 2012 17:50

Ja nummer 1 alla kategorier är väl Apelsinris, det som många kallar "Ris a la Malta" Skillnaden är väl att Apelsinris där blandar man gröt och grädde med apelsinbitar medan den riktiga "Maltan" inte innehåller frukt och serveras med saftsås.

Har även en annan apelsinfavorit, första året vi gjorde den satt vi och skar ut filéerna men det blev så klassigt så nu skalar vi noga bort det vita och skär skivor som vi kvartar för det ska bli mer "skedvänligt"


Apelsinsallad med stjärnanis



8 apelsiner


Lag:

1 dl strösocker

1 dl vatten

2 stjärnanis

2 kanelstänger

ev 2 msk hackad pistagemandel

 

 

Börja med lagen.
Borsta två av apelsinerna i varmt vatten och torka dem.
Skala av det gula med t ex en potatisskalare och skär skalen i tunna strimlor.
Koka skalstrimlorna med socker, vatten, stjärnanis och kanel ca 5 minuter och låt kallna.
Skala och ta bort så mkt vitt som möjligt och skiva apelsinerna

Lägg dem i en skål.
Sila och häll den kalla lagen över apelsinklyftorna.
Låt salladen stå och dra ett par timmar i kylskåp.
(Garnera ev med mandel.)
Servera apelsinsalladen med vaniljglass


Jag gillar apelsin jättemkt och blev glad när jag hittade denna också


Apelsinglasstårta m chokladbottten

 

 

75 g smör

2 msk socker

12-14 chokladcockies


3 ägg

3 dl vispgrädde

1½ dl socker

2 apelsiner, skal av + 1½ dl saft

2 dl fraiche


50 g mörk choklad

Apelsinskivor eller filéer, physallishalvor, granatäpplekärnor

Ev. Citronmeliss eller myntablad


Sätt ugnen på 175 gr

Kläm ett bakplåtspapper i botten på en form med avtagbar kant, ca 24 cm

Krossa kexen i en matberedare

Smält smöret, blanda med smulor och socker

Tryck ut massan i formen med baksidan av en sked

Grädda mitt i ugnen ca 5 min och låt den sen svalna helt

Separera äggen och vispa äggvitorna till ett stadigt skum

Vispa grädden

Vispa äggulor och socker till en fluffig smet

Tillsätt apelsinskal och saft

Vänd ner fraiche, grädde och äggvitorna

Häll fyllningen över botten, jämna till och slå formen i bänken några ggr för att undvika luftbubblor

Täck med plastfolie och frys den minst 6 timmar

Smält chokladen och ringla över i ett fint mönster

Garnera med frukt och bär

Lägg halverade apelsinskivor runt tårtan på fatet.


Sen tro jag detta ska bli nyårsdessert i år, förr kunde man köpa Cassataglass men nu har jag inte sett det på länge





Cassataglass

 

 

130 g finhackad kakfyllning (suckat)

100 g halverade röda cocktailbär + hela till garnering

¾ dl finhackade russin

¾ dl skalad finhackad mandel

½ dl finhackad mörk choklad

¾ dl rom eller apelsinlikör

6 äggulor

1 dl florsocker

5 dl vispgrädde


Garnera med cocktailbär och riven mörk choklad.


Lägg kakfyllning, cocktailbär, russin, mandel och choklad i rom eller likören i ca 1 timme

Vispa äggulor och florsocker pösigt

Vänd ner ”spritröran” i det

Vispa grädden ganska hårt och vänd ner den

Häll i plastfolieklädd avlång form ca 1.5 l

Slå formen i bänken så ev luft försvinner

Frys minst 4 timmar.


Ja ni mkt gott finns det till jul, googlade idag och hittade faktiskt en bild på senapen jag skrev om häromdan och som görs i grannbyn. Världens godaste.


   Hittade en ny blogg på köpet där bloggerskan verkade vara i mogen ålder också. Har inte hittat många sånna, trodde jag var ensam i min generation ett tag   


Idag skulle vi gjort köttfärssås men så hittade jag ett par burkar kidneybönosr i förrådet så det blir Chili con carne i stället. Gör lite extra så jag kan göra lunchsoppa på den till i morgon också. Spär bara med buljong.


Chili gör jag nästa som köttfärsås fräser köttfärs med lök o paprika eller mild chili, häller på tomater och bönor en brk vita bönor i tomatsås och en brk kydney, lite chilisås och tomatpuré, paprikapulver, en doft cayenne och salt. Serverar som den är med bröd eller med ris.



 

 

 

 

 
 
Ewa

Ewa

11 december 2012 19:16

Hej, va kul att du kikade in hos mej!!! O jag fann din blogg....
Visst är senapen god! Min sambo har ju gjort den i 20 år nu.....
hojta till om du behöver ;)
Nu ska jag greja lite sen ta lite varm glögg o kika in på dina bloggar.
Ha en härlig kväll
Kram från
Ewa

http://hemmahosewa.blogspot.com

Neta

11 december 2012 22:06

Va roligt :) ja vi åkar upp och handlar den i grillen som vi brukar :)

 
Ewa

Ewa

11 december 2012 23:35

Vi har ju sålt grillen men levererar senap gör vi dit...det är ju ett måste!!! Hojta till så fixar jag annars.....jobbar i stan nu!
Kram från
Ewa

http://hemmahosewa.blogspot.com

Neta

19 januari 2013 18:55

Trodde jag svarat på denna, o senapen är fixad ;)

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Neta - 2 mars 2020 18:36

Den här bloggen upphör nu

Av Neta - 6 oktober 2019 22:28

Åtskilliga veckomatsedlar och recept ligger här. Varsågod och sök inspiration och dela med er av recepten. ...

Av Neta - 29 mars 2019 09:40

  Kanske börjar skriva här ”igen”   

Av Neta - 5 april 2018 14:16

Använder nu för tiden paddan mer än den fasta datorn. Här blir vissa tecken och smileys bara frågetecken. Tänker därför testa en annan portal och finns nu på netaave.wordpress.com. Den ersätter båda bloggar jag haft här. ...

Av Neta - 2 april 2018 13:58


   Veckans smaksättare:     Fänkålsfrön har söt och aromatisk smak med undertoner av anis och dill och ingår ofta i chutneys, bakverk och vid syrning. En mycket vanlig ingrediens i indiska köket och passar också till potatis- och grönsaksrä...

Presentation

Netas matprat

Fråga mig

1 besvarad fråga

Kalender

Ti On To Fr
         
1
2
3
4
5
6 7 8 9
10 11
12
13
14
15
16
17 18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< December 2012 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards