Matsedeln

Alla inlägg den 29 december 2012

Av Neta - 29 december 2012 23:21

   


Nyår tar vi ganska lätt på numera, känns lite som amatörernas afton. Jag är helst hemma i och med att vi har djur och vi har skapat nya traditioner. Händer väl att vi firar med någon men senaste åren har vi varit själva.

Vi dukar lite fint i blått och silver, har en pärlslinga med belysning jag brukar lägga på duken och paljetttext + lite 3-dimensionella partyhattar i färg. Bilderna är från förra året eller möjligen året innan   


Vi gör en 3-rätters i år ska jag göra en romtårta redan till lunch så C får något i sig innan hon åker iväg till kompisar i Karlholm. Sen tar vi av den till förrätt på kvällen också, pimpar till den med lite avocado och extra rom och skaldjur bara.

Till varmrätt ska jag smördegsinbaka kycklingfilé med färskost vitlök & örter + rödlök och lite svamp. En sparrisragu med grön och vit sparris och potatisrosor jag velat göra ända sen jag såg det i "Halv 8" Tomat & mozzarellasallad.

Har inget recept på kycklingen men ska nog få till den ändå. Salladen bara varvar jag och saltar och pepprar mellan varven och sen lite olivolja över. Sparrisen kokas, smörslungas och saltas.


Potatisrosor



6 stmedelstora potatisar av fast sort -skalad och skivad i mm-skivor
smör
1 tsk salt
1 krm peppar
1 st vitlöksklyfta
olivolja

Värm ugnen till 150 grader.

Skala och skölj potatis.

Smöra 4 stora muffinsformar.

Skiva potatisen i cirka 1mm med osthyvel eller annat.

Skivorna får inte sköljas, salta och peppra.

Varva skivorna längst med i de välsmorda formarna, utifrån och in så att ett fint rosenmönster bildas.

Pressa vitlöken, blanda med olja och pensla rosorna med blandningen.

Baka i mitten av ugnen tills de känns mjuka vid stickprov.

Vänd formarna och skaka ur dem, hjälp till med liten kniv om de inte lossnar.


Till dessert på nyår brukar vi göra en lite finare fruktsallad "Exotisk fruktsymfoni" står det i ett recept jag haft som grund. I år blir det med färsk ananas, melon, amerikanska färska blåbär, samt egna hallon och jordgubbar. Kanske gör jag en Zabaione till.


2 ägg
2 äggulor
1/2-1 dl strösocker
3 dl vitt vin, masala eller portvin

Vispas med elvisp under uppvärmning.

Eller också äter vi med glass bara.


Vi äter rätt tidigt för det är ju en del kul på TV och har lite plock då vi skålar in 12-slaget, då går vi ju först ut och kollar fyrverkerierna och då träffar man ju grannarna som dom flesta också sitter själva. Ibland har vi bjudit med nån in sen då.

Jag brukar göra kalla minikrustader med en klick gräddfil, rom och rödlök. Penslar dom med smält smör först så dom inte blir mjuka. I år har vi några fetaost & spenatpiroger kvar också.


Ja så ungefär ser det ut här.





 

Presentation

Netas matprat

Fråga mig

1 besvarad fråga

Kalender

Ti On To Fr
         
1
2
3
4
5
6 7 8 9
10 11
12
13
14
15
16
17 18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< December 2012 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards