Matsedeln

Alla inlägg den 7 december 2012

Av Neta - 7 december 2012 20:17

Hej! Idag är det jag, Elle som gästbloggar  :) Jag är Netas äldsta dotter. Jag gillar att laga mat och baka och exprimenterar gärna i köket. Här kommer dagens meny:


Idag har vi haft riktigt fredagsmys, till lunch köpte jag hem sushi från Gränby Centrums nya Foodcourt.

Den var god och riktigt fräsch:

 


Ikväll gjorde vi bakpotatis med 2 röror (se recept nedan) De åt vi med vit sparris, tomater och fincrisp.


Räk- och avokadoröra

ca 200 g. skalade räkor

2 avokado

1 liten rödlök

½ dl citronmajonäs

2 dl turkisk yoghurt

½-1 krm cayenne

vitlök

salt och svartpeppar


Finhacka rödlöken och avokado. Hacka över räkorna.

Blanda allt och låt stå en stund.




Älgskavsröra

½ pkt älgskav, stekt

1 liten rödlök

1 äpple

riven parmesan

3 dl turkisk yoghurt

salt och svartpeppar


Hacka kött, rödlök och äpplet.

Blanda ihop allt.



Snart ska jag nog göra nån sån här:


Brownie i mugg

1/4 cup socker (ca 4 msk)

1/4 cup mjöl

1-2 msk kakao

1 nypa salt

2 msk olja

3 msk vatten

 

Blanda allt det torra i en mugg.

Ha i olja och vatten.

Blanda ordentligt.

Mikra på full effekt 1 min 40 sek


Ät helst med glass   

 



Av Neta - 7 december 2012 00:06

  Vi skulle ju göra Köttfärsgulaschsoppa men bytte ut köttfärsen mot ett par tärnade kycklingfiléer och tomatpurén som var slut mot motsvarnade mängd färdig pizzasås, ja så kycklingbuljong så klart. La till lite extra salt och sv.peppar och nåt krm chiliflakes också.

Huvudreceptet hittar ni i måndagens inlägg, på matsedeln för torsdag.

Blev helt ok middag med vitlöksbröd till.

Presentation

Netas matprat

Fråga mig

1 besvarad fråga

Kalender

Ti On To Fr
         
1
2
3
4
5
6 7 8 9
10 11
12
13
14
15
16
17 18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< December 2012 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards