Matsedeln

Alla inlägg den 6 december 2012

Av Neta - 6 december 2012 17:43

Bakar ni kakor till jul? Jag har inte gjort det så mycket innan men nu i år blir vi ju hemma och då finns det ett par sorter jag minns från min barndom som jag bara vill ha.


Nötchokladrutor är ett absolut måste det blir ingen jul utan dom, och dom får gärna vara lite sega i mitten.


Norska kransar har jag nog inte ätit på några år men mamma gjorde dom ofta förr, och inte bara till jul.


Sockerkransarna gjorde Elisabeth ett år och dom är så himla goda så dom har vi gjort fast det är en himla massa pill, men nu i år kom jag på att jag ska köpa mig en billig liten pincett såna man brukar ha i necessären och ha bara till dom för de små strimlorna av cocktailbären som är "bandet" i kransen fastnar så lätt på fingrarna.

Dom ser väldigt juliga ut också.


Knäckflarnen är också ett måste och inte bara till jul, sonen älskade dom när han var liten och dom gör man ju på nolltid så dom har hängt med vid födelsedagar o så. Jag gör dom alltid ofyllda.


Sen gör vi skurna pepparkakor med mandel, så bekvämt och enkelt.


Nötchokladrutor

 

 

1 ¼ dl vetemjöl

½ tsk bakpulver

100 g smör

1½ dl socker

1 ägg

2 msk kakao

1 tsk vanilsocker

1½ dl grovhackade nötter till garnering

 

Sätt ugnen på 200 gr

Blanda mjöl och bakpulver

Rör matfett och socker pösigt i en annan bunke

Tillsätt ägget och sikta i kakao och vaniljsocker

Rör sist i mjölblandningen

Bred ut smeten på ett smort bakplåtspapper och placera den i en långpanna ca 25 x 35 cm

Strö över nöthacket

Grädda mitt i ugnen ca 15 min

Skär kakan direkt i 5x5 cm rutor och låt den sen svalna.

 


Norska kransar


200 g smör

2 1/2 dl socker

3-4 msk grädde

2 äggulor

1 rågad tsk bakpulver

8 dl vetemjöl

 

 

Sätt ugnen på 200 gr

Rör smör och socker

Tillsätt grädde och äggulor under omrörning

Blanda mjöl och bakpulver, arbeta i det

Spritsa ut kransar

Grädda ca 8 min.


Sockerkransar


 



2 dl vetemjöl

½ dl socker

½ tsk vanilinsocker

100 g smör

½ litet ägg

5 röda cocktailbär

socker


Sätt ugnen på 175 gr

Hacka samman mjöl, socker och smör för hand eller i matberedare

Tillsätt ägget och arbeta hop degen

Låt den stå kallt en stund

Rulla degen till hasselnötsstora kulor

Lägg samman 8 kulor till kransar direkt på bakpappersklädd plåt

Lägg en smal cocktailbärsstrimla mellan varje kula

Grädda mitt i ugnen ca 10 min

Doppa översidan i socker medans dom fortfarande är varma

 

 

 

 

Knäckflarn 50 st

 

150 gr smör

2 dl socker

2 dl stora havregryn

2 dl vetemjöl

½ tsk bakpulver

2 tsk vaniljsocker

½ dl mjölk

½ dl ljus sirap

 

Sätt ugnen på 175-200 gr

Smält fettet

Tillsätt övriga ingredienser och rör ihop.

Klicka ut drygt 1 tsk av smeten glest på osmorda plåtar eller med bakplåtspapper på. 10-12 klickar på varje plåt.

Grädda mitt i ugnen tills flarnen slutat bubbla och fått fin färg, 6-7 min.

Låt dom svalna något innan de lossas från plåten.

Böj dem ev. över ett spånjärn.

 

Kalla knäckflarn kan penslas med smält blockchoklad.

 

Platta flarn kan läggas ihop två och två med ex smörkräm, eller chokladgrädde.

 

Smörkräm görs av 200 gr mjukt smör, 1,5 dl florsocker, 2 tsk vaniljsocker och 3 äggulor.

Rör först fettet mjukt, blanda det sen med övriga ingredienser till en slät kräm.

Moccasmörkräm: tillsätt 3 msk snabbkaffe upplöst i 1-2 msk hett vatten droppvis.

Chokladsmörkräm: tillsätt 2 msk siktad kakao.

 

Chokladgrädde vispas ihop av 2 dl vispgrädde, 2 tsk kakao och 2 tsk socker, obs att allt måste vispas tillsammans annars blir grädden grynig.

 


Skurna franska pepparkakor


2 dl (125 g) mandel

200 g mjukt smör

2 dl socker

1 dl ljus sirap

2 tsk mald ingefära

2 tsk mald kanel

2 tsk malda nejlikor

1 tsk birkarbonat

              


Hacka mandeln grovt i matberedare med metallkniv eller för hand

Byt till plastkniv och rör i smör, socker, sirap, kryddor. birkarbonat och sist mjölet

Låt den gå ihop eller knåda hop den för hand

Dela degen i 2 delar och gör 2 rullar ca 6 cm tjocka

Linda in rullarna i plastfolie och låt dom ligga i kylen några timmar eller över natten

Sätt ugnen på 175 gr

Skär rullarna i tunna skivor med en vass kniv

Lägg dem på bakplåtspappersklädda plåtar

Grädda mitt i ugnen ca 12 min.


Presentation

Netas matprat

Fråga mig

1 besvarad fråga

Kalender

Ti On To Fr
         
1
2
3
4
5
6 7 8 9
10 11
12
13
14
15
16
17 18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< December 2012 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards