Matsedeln

Alla inlägg den 23 december 2012

Av Neta - 23 december 2012 00:58

Ja nu har det blivit dan före dan. Av olika anledningar ser jag inte fram mot julen lika mkt i år. Trodde väl aldrig att vi skulle behöve fira jul själva ofrivilligt på grund av mitt handikapp. Men lärt mig en del om olika familjemedlemmar och släktingar och vad är det man säger "I nöden prövas vännen" Men skönt att veta att man inte behöver bry sig om dom råkar ut då....


Vi gör väl det bästa av situationen och vi har fixat o donat hela veckan.


         

Elle kom hit i tisdags så vi har bakat lite, fixat godis och gjort köttbullar och rödbetssallad.

Var in och handlade och köpte Andersson & Tillmans produkter, prinskorv och kalvsylta, finns ingen godare sylta än den och kände att jag kanske skulle köpt en bit till   smakade iaf med den egna rödbetssalladen och det var mums.

Mina julköttbullar går inte av för hackor heller


Julköttbullar

 

 

Gudomligt goda!

1 kg nötfärs
3 dl vispgrädde + 2 dl mjölk
4-5 skivor vitt formbröd (ev 1 msk potatismjöl)
1-2 tsk svensk senap
2 mkt finhackade rödlökar
1 tsk av vardera, kryddpeppar, kanel o kardemumma
ca 3 tsk salt
2 ägg
smör till stekning

Skär bort kanterna och smula sönder brödet, häll över grädde o mjölk, låt det svälla 10 min, ser det mkt tunt ut tillsätt pot.mjöl o vänta 5 min.
Tillsätt senap, rödlöken o kryddorna utom salt, rör till senapen är upplöst.
Blanda köttfärs o salt o rör i det, tillsätt äggen, smaka av o tillsätt ev mer salt.

Stek på medelvärme i stekpanna eller på 250 gr i ugn på välsmord panna i mitten 8 min, skaka plåt/panna lite då och då.
Ugnsstekta köttbullar kan flyttas upp o stekas ett par min extra högt i ugnen för få bättre färg
.


       

Idag åt vi prinskorv och svampomelett till lunch, var upp till Månkarbo igår och köpte senap, min vattengympa blev inställd så vi fick lite ledig tid för det. Den är i världsklass, lite rundare smak än skånsk.

Idag har vi griljerat skinkan och apelsingravat laxen, gjorde griljeringen Ernst gjorde i sitt julprogram men det ramlade av lite i ugnen, inget fel på skinkan för det men lite snopet ändå.

Det här är första gången, och ska bli spännande o se hur den blir, har lite köpt i frysen annars...


Apelsingravad lax

 

 

¾ dl (havs)salt

1 dl socker

1 msk kross rosépeppar

1 apelsin, saft + finrivet skal

700 g lax, mittbit som varit fryst minst 3 dygn

1 kn dill

 

Blanda salt, socker, peppar och finrivet apelsinskal i en skål

Gnid in laxens köttsida med drygt hälften av blandningen

Lägg den med köttsidan upp på ett djupt fat

Pressa över apelsinsaften och lägg på dillen, vänd fisken så köttsidan kommer neråt.

Strö över resten av det torra.

Låt stå i kylen i två dygn, vänd den då och då.


Till den kanske jag provar den här


Julig Hovmästarsås

 

 

1 tsk bruna senapsfrö

3 msk socker

1 tsk rödvinsvinäger

1 tsk malen ingefära

1 tsk malen nejlika

2-3 dl rapsolja

Salt & vitpeppar

Ev lite pressad citron

 

Blanda senapsfrö, socker, vinäger, ingefära och nejlika i en skål

Vispa hop det hela och häll droppvis i oljan under ständig vispning gärna i matberedare

Smaka av med kryddor och ev. citron.

 

 

 Kul att prova något nytt. Gjorde den ciderbräserade kycklingen ikväll men den blev ingen höjdare. Nu köpte jag sötad cider men den ska nog vara ganska torr till det här. Likaså tror jag att Ingrid Marie-äpplen som jag hade kanske inte är tillräckligt syrliga, ska nog vara typ Granny Smith i stället.

I morgon ska vi vara klara och det är vi, resten av familjen åker in till stan för lite "sista minuten" vi har lite i matväg kvar och det kan jag ordna det mesta iaf så gör vi Jansson tillsammans när dom kommer hem.

Granen står uppe med belysningen i och hänga upp det andra kan jag börja med iaf om jag sätter mig lite emellan.


Jag gjorde ett körschema för städ, bak, handling o matlagning förra helgen och det har vi följt så i morgon kväll ska vi kunna ha lite "uppesittarmys" är ju "Så ska det låta" och "uppesittarkväll med bingolotto", få se om vi spelar också men vi ska ju inte se från början. Skulle va många artister med iaf.


  Elle gjorde feta och spenatpiroger i veckan, vi har både till i morgonkväll och lite till skumpan på 12-slaget i nyår kanske. Receptet har ni här http://netaave.bloggplatsen.se/2012/10/29/8904718-vekans-vego/ men som vanligt gjorde vi dom utan mandel.

Sen ska jag göra en favvo, pepparrotsrullar med rökt lax. Jag brer färskost med pepparrot på mjukt tunnbröd och lägger en skiva kallrökt lax i vä hörn uppe och en i hö hörn nere, då brukar man täcka hela brödet när man rullar hop från långsidan sen, annars får man väl skarva lite. Sen skär man bara "rulltårtsbitar" men dom får gärna vila i kylen, inlindade i plastfolie  en stund först. Gott som drinktilltugg eller att ha på en buffé. Har lite avokado, räkor, kräftstjärtar och stenbitsrom också, så kex o ost.

Vi ska dricka detta bl.a man väljer själv om man vill ha med eller utan i glöggen. Finns både ock.

Champagneglögg

 

 

1 fl Blossa lingonglögg

Lika mkt bubbel

1 msk frysta lingon/glas

 

Båda dryckerna ska vara väl kylda och serveras med frysta lingon i glasen


Ja det blir nog bra!

Kanske hinner blogga nåt mer innan helgen men om inte så ha en riktigt God Jul!



Presentation

Netas matprat

Fråga mig

1 besvarad fråga

Kalender

Ti On To Fr
         
1
2
3
4
5
6 7 8 9
10 11
12
13
14
15
16
17 18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< December 2012 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards