Matsedeln

Alla inlägg den 27 december 2011

Av Neta - 27 december 2011 14:00

 


Vi blir nog själva hemma, har inte kraft och ork att ha gäster då också. Men ändå vill man ju duka lite fint och anstränga sig lite på maten. Älskar att duka fint och har en nyårslåda med lite fint att duka med + en sen förra året ny pärlslinga med belysning att lägga på bordet.


  Så här såg det ut förra året men i år har jag en ny midnattsblå duk i linne som jag spart till nyår. Det här är en plyschvariant.


Förrätt blir en lite lyxigare variant av detta, byter ut stenbitsrommen mot sikrom och lägger till lite hummer till räkorna, serverar i portionsbitar på en bädd av sallad och fint garnerade. Ska ut o hitta några fina portionsformar, fick ett tips om Lagerhaus.


 

 

LYXIG CAVIARKRANS MED RÄKOR

 

 

100 g stenbitsrom

 

4 hårdkokta hackade ägg

 

½ mkt finhackad rödlök

 

1 brk creme fraiche

 

2 msk majponnäs

 

½ knippa dill el. 2 msk torkad.

 

100 gr skalade hackade räkor + några till garnering

 

saft av en citron

 

salt och peppar

 

5 blad gelatin

 

sallad

 

Blanda allt utom gelatin.

Smält gelatinbladen enl. anvisning och rör i smeten.

Häll upp i oljad kransform.

Låt stå kallt minst 3 timmar ( kan frysas ) doppa formen snabbt i hett vatten innan den stjälps upp.

Dekorera med sallad och räkor.

Servera med bröd och ett gott svalt vitt vin..


Varmrätten blir nog den där ankan jag köpte till jul, ska göra den helstekt så den räcker ju säkert fler gånger. Men på nyår funderar jag på göra den med en apelsin o madeirasås, har inget recept men får för mig att det skulle vara gott    Och det ska väl inte vara så svårt att få till, återkommer om den. Hasselbackspotatis blir det nog till. Så nån läcker sallad, lite lyxig med sparris och avocado med rosésallad, småtomater o valnöttter kanske.


Desserten är inte klar än men känns som nåt lätt med frukt o bär. Ingen pannacotta iaf efter den varmrätten.


På 12-slaget är det tradition med lite plock till skumpan, små salta kex och minikrustader med lite gott på, rom, rödlök i "kladd" + en liten räka i krustaderna, nån ostkräm, kanske getost, på kexen + nåt fruktigt.

Skumpan får jag väl räkna Ole dole doff på, fick ju ett gäng sånna flaskor då jag fyllde   Vin har jag också sånt jag fick då, både rött o vitt :) Skönt att slippa köa på systemet i år.

Presentation

Netas matprat

Fråga mig

1 besvarad fråga

Kalender

Ti On To Fr
     
1
2
3
4
5
6 7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23 24
25
26
27 28
29
30
31
<<< December 2011 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards