Matsedeln

Alla inlägg den 12 december 2011

Av Neta - 12 december 2011 18:14

 



Min mormor hade alltid stort kalas på juldagen, då var alla 6 ungarna med familjer hemma + en syster till min morfar, "faster Ester". Vartefter alla fick barn, jag gav ju henne sitt första barnbarnsbarn också, så var det knökfullt i stugan dom där juldagarna, o gu va jag kan sakna dom, var ju liksom en årlig släktträff.

Min mormor var en riktig matmamma, tror det är efter henne jag ärvt mitt intresse. Iaf så var det förutom julmaten dom här gångerna alltid samma efterrätt, hon tömde helt enkelt frysen på sommarens bärskörd. Saften och sylten var ju gjord och stod i matkällaren. Tinade bären men livrädd som hon var att det inte skulle räcka så hällde hon i några burkar konserverad frukt också, oftast ananas. Minns inte färsk ananas alls från den här tiden.

Det här serverades alltid ur samma skål, en stor kristallskål som till vardags stod ovanpå linneskåpet i hennes finrum. Den var mörk och  skimrade i alla möjliga färger, kanske rent av svart eller grå i sig själv men det var iaf en väldigt speciell skål.

I den fanns då jordgubbar, hallon, vinbär, kanske ett o annat blåbär också, och så ananasen. Det fick vi med glass och grädde, och sen dess är det mormorsefterrätt. Mina barn gillar det också och för dom så heter det så också.


Igår hade vi gäster och då gjorde jag min Köttfärsgryta med bönor, som finns några inlägg ner här. Till efterrätt gjorde jag just mormorsefterätt, tinade jordgubbar, blåbär och hallon med lite råsocker. Vi serverade det med en urläcker mandelmassekaka och en klick grädde så det blev ju inte exakt som det skulle. Men så gott och sååå uppskattat.


Mandelkaka




50 g mandelmassa

1 ½ dl strösocker
2 ägg, uppvispade

200 g mjukt smör
1 1/4 dl vetemjöl
 ½ tsk bakpulver
 

Sätt ugnen på 175°.
Rör ihop mandelmassa och socker.

Tillsätt de vispade äggen lite i taget och rör sedan ner det mjuka smöret.

 Blanda mjöl och bakpulver och sikta ner det i smeten.
Häll smeten i en liten avlång form.

Grädda kakan i 175° varm ugn i 15–20 minuter.

Låt kakan svalna, och skär den sedan i lagom tjocka skivor.

 

Har ni ätit nåt julbord i år?

 

   Eller på ett (H)julbord kanske?    Snodde bilden av min kompis Åsa på fejjan.

Presentation

Netas matprat

Fråga mig

1 besvarad fråga

Kalender

Ti On To Fr
     
1
2
3
4
5
6 7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23 24
25
26
27 28
29
30
31
<<< December 2011 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards