Matsedeln

Alla inlägg den 7 december 2011

Av Neta - 7 december 2011 23:58

Ja eller ett av dom iaf har vi klarat av idag.


  Gjorde först en laddning med Dinkelkakor


Dinkelkakor

 



100 g jäst
100 g smör
1 L vatten eller mjölk
4 tsk salt
4 msk brödkrydda
3 msk honung
2 d solroskärnor
700 g dinkelmjöl fullkorn
720 g vetemjöl special

Gör degen som vanligt.
Jäs 1 timme.
Baka ut till 10 runda kakor
Nagga och jäs 30 min.
Grädda på 225 grader ca 15 min


Sen på samma deg fast med ett annat mjöl isf vetemjöl spec. som jag aldrig hade sett men som dottern köpt, gjorde vi ett helt långpannebröd som jag delade i 4 "limpor"


     


Mjölet som heter Manitoba Cream är ett mjöl som används vid bagerier och gör att brödet får extra jäskraft. Det är rekommenderta av Jan Heed som bakar stenugnsbröd i skåne nånstans och är en av dom proffsigaste bagarna vi har i landet. Jag har en av hans receptböcker om bröd och han bakar kanske på lite annorlunda sätt, använder väldigt lite jäst och har lång jästid, ofta flera timmar.

Jan Heed är också något av chokladproffs och så klart har jag den boken också.   

Blev ett otroligt fint bröd, vi bytte ut vetemjöl special mot manitoba och det blev som "bageriköptas".

Tycker absolut ni ska prova att baka med det.


Eftersom vi bakade höll vi maten så enkel som möjligt och gjorde en broccolisoppa


Broccolisoppa 

 

2 färska broccolibuketter á 250 g

2 gula lökar

1 l hönsbuljong

1 dl grädde

140 g bacon, tärnat

 

Ansa och skär ner broccoli o lök

Koka mjukt i buljongen

Fräs under tiden baconet knaprigt, låt det rinna av på hushållspapper

Tillsätt grädden till grönsakerna och mixa soppan slät

Servera med bacon i tallriken.

 

Blev förvånansvärt matig soppa och jättegod. Järnrik också och det kan vi ju inte få för mkt av den här årstiden.


I morgon ska jag börja göra lite godis, återkommer om det.

Presentation

Netas matprat

Fråga mig

1 besvarad fråga

Kalender

Ti On To Fr
     
1
2
3
4
5
6 7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23 24
25
26
27 28
29
30
31
<<< December 2011 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards