Matsedeln

Alla inlägg den 14 december 2011

Av Neta - 14 december 2011 18:00

Igår provade vi att göra en ny godis sort, lingonkola. Jag tyckte det lät lite juligt o kul att ha en luciakväll.


     


Som ni ser var den vackert röd i kastrullen och den var rätt enkel att göra, tog inte så lång tid heller.


Lingonkola



30 kolor Ingredienser

2 dl

lingon, frysta

1,5 dl

vispgrädde

2,5 dl

strösocker

1 msk

sirap, ljus

Tillagning

Fruktigt sega och goda kolor blir perfekta små presenter inslagna i cellofan eller smörgåspapper.

 

1. Klä en fyrkantig form, ca 20 x 20 cm, invändigt med bakplåtspapper.

2. Låt lingonen tina och mixa dem med mixerstav eller i matberedare. Blanda de mixade lingonen med vispgrädde, strösocker och sirap i en vid kastrull.

3. Låt koka upp och sedan sjuda på medelvärme till 122°, kontrollera med termometer eller häll lite smet i ett glas med kallt vatten. Om du kan rulla en liten kula är kolan färdig. Rör regelbundet. Häll upp i formen och låt stelna.

4. Klipp kolan i fyrkantiga bitar och förvara i rumstemperatur.


Jag gjorde dubbel sats.


Maten igår blev lite halvjulig, dotterns ugn är lite konstig ibland så hon griljerade sin skinka här igår. Så det blev bröd med skinka, rödbetssallad och köttbullar till lunch, och på kvällen gjorde vi potatismos och koade julkorv som vi åt med rödkål från burk. Kändes lite mysigt på lucia.


Idag gjorde jag nåt med rökta laxskivor som jag trodde var laxpudding, men en sån gör man tydligen på kokt potatis med äggstanning i.

Jag gjorde min på skivad rå potatis som jag varvade med grovhackad lök, dill och laxen. Hällde på gräddmjölk och gräddade ca 1 timme i 200 gr. Blev 3 lager lax, lök o dill och jag började och avslutade med bara potatis.


          


Blev helt ok.

Presentation

Netas matprat

Fråga mig

1 besvarad fråga

Kalender

Ti On To Fr
     
1
2
3
4
5
6 7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23 24
25
26
27 28
29
30
31
<<< December 2011 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards