Matsedeln

Alla inlägg den 27 maj 2016

Av Neta - 27 maj 2016 23:41

Nyss fått veta att jag har höga värden på långtidssocker.
Hade ett långt samtal med diabetessköterskan. Hon berättade att den tablett jag äter 2 ggr om dagen är ett relativt nytt piller för just typ 2 diabetes som jag har med mirakeleffekt på många områden. Dels motverkar den cancer, den funkar som "bantningspiller", motverkar hjärt o kärlsjukdomar. Det gör så att jag aldrig kan få för låga värden heller. Låter nästan för bra!

Vad gäller kost ska jag undvika söta drycker, godis och fikabröd. Söta drycker är inget problem och det ska inte det andra bli heller.
De ändringar jag personligen får göra är att skippa honung i frukostte, jag har iofs bara tagit 1/2 tsk i svart te typ earl grey. Medans jag aldrig sötar smaksatta så det är väl bara ställa om och köra på dom då. Det har jag hittills tyckt varit "fikate" jag harnågra favoriter där. Blåa bär, körsbärs och ananaste. Gillar även röda teer så ska botanisera lite.
Vin kan jag dricka 1 glas av vid festliga tillfällen, inga problem alls.

Sen har jag haft lite råsocker på blåbären i frukostyoghurten men har nu ätit fil ist och då är det lättare på nåt vis att äta osötat. Valnötter har jag kört med länge ist för flingor och det är bra.

Ska äta 2-3 frukter eller bärportioner om dagen, 1/2 går åt i filen eftersom jag bara äter ca 2 msk bär i 1 1/2 dl fil. Men vissa frukter som innehåller mycket fruktsocker får jag bara äta på morgonen, banan, vindruvor och några till gäller det.

Bröd som är osötat bakar vi alltid och av köpedito är det grövre ju bättre som gäller. Osötat så klart och surdeg är ju bra så funderar på sätta en egen. Vetemjöl är mindre bra.

Lunch och middag ska jag äta enl tallriksmetoden, potatis ca 2 ggr i veckan max och inte pasta på annat än durum eller fullkorn. Hellre rent kött än chark men köttfärs är ok. Så äter vi ju mkt redan. Isterband som vi äter ofta är kanske inte jättebra men nån gång går det bra.

Känns inte som kosten blir nåt större problem. Då är det ju värre vid födelsedagar och som nu, Mors dag. Men så kom jag på att Ls syrra alltid gjorde Petit Chouxer till en av bröderna som har "riktig" diabetes. Kollade ett recept nu och det innehåller vatten, smör, ägg och vetemjöl. En sats med 12 stora på 2 dl mjöl blir 1.6 cl i varje, det tror jag man kan äta vid sånna tillfällen faktiskt.


Ingredienser
75 g Smör
2 dl vatten
2 dl vetemjöl
3 ägg

Sätt ugnen på 200°.
Koka upp smör och vatten i en kastrull.
Tillsätt mjölet, lite i taget, under kraftig vispning.
Ta från värmen och tillsätt äggen ett i taget under kraftig vispning.
Klicka eller spritsa ut 12 stora eller 24 små toppar på bakplåtspapper på en plåt.
Grädda i mitten av ugnen 20-25 min. Låt kallna på galler.
Skär eller klipp av ett lock och fyll med t ex grädde och bär, vaniljkräm eller crème fraiche och räkor.

Ser den inte läcker ut? Problemet blir väl då man är bortbjuden men man får väl använda skallen helt enkelt och "fuska lagom"

Godis o fikabröd är det bara sluta med, kommer inte bli lätt men kan folk sluta röka ska jag väl för farao klara det. Jag kan äta en ruta 70% mörk choklad om det suger lite extra. Är ju inte jätteförtjust i choklad men mörk går an. Köpte just en sån med hallon idag.

Ja ni lär få följa med på den här resan. Kommer väl märkas i matsedeln också. Veckans bröd denna vecka lär ju funka iaf om jag tar bort sirap.

En sak är säker iaf, jag kommer inte att äta lightprodukter och inte konstgjorda sötningsmedel som aspartam m.fl Ingen Fun light här inte, finns ju vatten i kran! Gå ner i fetthalt i mejeriprodukter ska jag tydligen inte heller göra. Men hålla mig till mellanmjölk, fil mm precis som vi gör idag men inget smaksatt, det får jag sköta själv.

Jag tror att jag kommer att klara det här! Det som är problem är ju motionen! Men nu börjar jag med kosten innan jag tar tag i det.

Presentation

Netas matprat

Fråga mig

1 besvarad fråga

Kalender

Ti On To Fr
            1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14 15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26 27 28 29
30
31
<<< Maj 2016 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards