Matsedeln

Alla inlägg den 14 maj 2016

Av Neta - 14 maj 2016 01:15

Skrev ju lite i vanliga bloggen om det. Om min mormors sylta man fick vid pingst och midsommar.

Inte min utan lånad bild men så här röriga blir mina om jag försöker göra som mormor gjorde, denna gjord med lax.

Den här är ju prydligare men lite för mkt i. Man ska se den klara gele'n

Mormor hade nog höns för det var nog billigare på den tiden. Garanterat var det buljongen som blev vid koket som sen blev gele'n.
Hon hade en kransform med refflor, i botten låg morötter som var tornerade, fast det ordet kunde nog inte hon. Men runda och fina som troligen kokt med hönan eller om hon hade sånna fint skurna konserverade kanske. De låg iaf i refflorna ovanpå, botten när den gjordes, snyggt med fina persiljekvistar mellan.
Sen tärnat hönskött och morötter i slantar på sidorna i 2 rader med ett pärlband av hemkonserverade ärtor i mellan.
Ärtor även i ett pärlband längst upp på kanten som ju blev längst ner då den stjälptes. I hålet som blev i kransen mer ärtor och morötter och salladsbladen runt kanten. Var nog många lager som fick stelna i matkällaren tog en stund att göra kan jag tro.

Minns hur gott det var med de första rädisorna man doppade i saltet man strött i en liten hög på tallriken. Och hur gele'n smälte på den varma potatisen som bars ut i grytan inslagen i en tidning.

Jag måste banne mig försöka göra en i sommar.

Presentation

Netas matprat

Fråga mig

1 besvarad fråga

Kalender

Ti On To Fr
            1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14 15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26 27 28 29
30
31
<<< Maj 2016 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards