Matsedeln

Alla inlägg under juli 2015

Av Neta - 30 juli 2015 23:58

Smaksatt fraiche kan rädda en middag. Idag hade jag bestämt att göra det enkelt för mig men bad C "morra" potatisen ( skala i maskin) och sätta på ugnen. När jag sa vad jag tänkt ville hon göra det och så klart hon fick det.
Smörj en ugnsform och lägg i tinade fileer av torskrygg, salta och peppra dem.
Skiva en tomat och lägg en skiva eller två på varje fiskbit.
Ta en fraicheburk med smak av saffran och tomat, rör upp den lite med salt och sv.peppar och skeda den över fiskbitarna.
In i ugnen ca 15 min på 200 gr, servera med potatis och sallad.
Enklare kan det inte bli, knappast godare heller. Till o med maken sa att det var gott och då ÄR det så. ;-)

Av Neta - 28 juli 2015 01:26

Det behövs per pers:
2 skivor formbröd
1 skiva hamburgerost
6-8 skivor bacon

Lägg ut 3 eller 4 skivor bacon ( beroende på hur stora bröden är) bredvid varandra på en skärbräda
Lägg lika många skivor bacon åtvdet andra hållet och fläta ihop dom så det blir en flätad bit i ett hörn

Lägg hop brödskivorna med ost emellan, lägg dem på flätningen längst upp och längst till hö, se bild
Vik över skivorna över bröden och fläta hop på ovansidan med. Fäst med tandpetare där det behövs.
Stek dem i stekpannan och stek på båda sidor tills baconet är knaprigt och servera med tomater.

Va så hungrig så jag nästan glömde att fotta :-)

Av Neta - 26 juli 2015 22:07

Första gången i år, 26 juli. Ja och grillat har vi gjort kanske 4-5 ggr.

 

Den här gjorde vi mycket kul i förra året.


  Tryck på bilden för att se den stor.

Idag rev jag en halv solovitlök och ungefär lika stor bit ingefära, jag fryser alltid ingefäran. Den går bättre att riva från fryst så jag skalar med tesked och skär i bitar som jag slår in i gladpack och sen läger i en ziplockpåse i frysen.

Jag blandade detta med ca 1-2 msk av det våta på bilden och 1-2 tsk torkat citrongräs, och ½ tsk sambal. Till marinader duger det gott med torkat citrongräs.

 

Skar i 700 g kyckling i bitar och 2 färska lökar och lät det stå en stund.

Fräste det så småningom i smörolja, tillsatte 900 g färdiga wokgrönsaker efter ca 5 min. fräste med dom kanske 3 min och hällde på 2 brk kokosmjölk och lät det reducera lite.

kryddade med en färdig wokkrydda och lite mer fisksås, hosinsås och japanska sojan.

 

Serverade med ris, rostade sesamfrö jag köpt på flaska på matmässan i Älvsjö och ett fat grodskinnsmelon.

Räckte till oss 4, en matlåda till C och en burk till 2-3 pers i frysen.

Gott som 17 blev det med.

Kan så klart göras i traktörpanna eller gryta på spisen också.


Av Neta - 17 juli 2015 00:26

Jag Elle, har börjat göra iskaffe på ett nytt sätt, det är jättegott   

Har du dessutom en termosmugg eller en liten shaker kan du ta med dig kaffet ut på picknick.

Börja med att brygga vanligt kaffe   

Låt kallna (häll gärna upp ca 3 dl i ett ½L-mått med pip)

Häll kaffet i en ispåse.

Frys.


 

Lägg kaffe-isbitar i ett glas, jag brukar ta ca 6 st.

Häll på kall mjölk  (2-3 dl)

Njut!


Det är grunden.

Sen kan man tillsätta grädde, glass, socker, vaniljsocker, kolasås, kaffe-syrup eller vad man gillar.

  

Av Neta - 13 juli 2015 21:59

Varför stå i köket en fin sommardag när man kan slippa. Ekströms raggmunk från frysdisken och bacon med rivna morötter på 5 min!
Lägg ut ett hushållspapper, en tredjedel av en längd på halva tallriken. Lägg på 3 skivor bacon, vik över pappret och lägg på 3 skivor till åt det andra hållet, täck med den sista tredjedelenpapper. På den andra halvan av tallriken lägger du 3 raggmunkar, dom är vikta så det går bra. I micron på full effekt med täcklocket på i 3.5 min. Under tiden river du moroten och tar fram lingonsylten.
Mer "fast food" än så blir det inte! Å JA baconet blir knaprigt. Du kan köra upp till 2 pkt bacon så här, ca 20 sek/skiva när du kör bara det.
Ja ni får torka ur micron, men bara p.g.a lukt, kör 1/2 citron i 1 min om du inte orkar torka. Täcklocket får man diska med p.g.a lukt. Fettet är i pappret och det måste vara riktigt hushållspapper.
Smaklig måltid!

Av Neta - 12 juli 2015 00:06

Såg det här i en tidning, nyaste HJ

Gjorde den idag men utan koriander som jag bara inte får i mig.
Tog drygt 1/2 pkt frusna avocadotärningar
1 färsk mango som jag numer skalar och kärnar ur med ett glas
Blasten av en stor färsk rödlök
1stor tomat
Ca 2 krm torkade chiliflakes
Skal finrivet så klart och saft av ena änden på en citron, hade ingen lime
Limepeppar, 1 tsk honung och salt.

Blev lite geggig, är noga med att mina mango ska vara väl mogna, rör dom inte förrän dom precis börjar bli lite skrynkliga, men då är dom också väldigt saftiga. Hade kanske kunnat nöja mig med cesten från citronen.
Men attans va god den var, skulle kunna äta det med sked. kan ju inte äta starka saker men det här blev inte det. Chiliflaksen innehöll inte kärnor heller. Men man skulle kunna ha lite finhackad röd paprika ist för dom.

Tycker ni ska prova det här nästa gång ni grillar.

Av Neta - 10 juli 2015 19:36

Som jag skrev i förra inlägget hade Elle gjort eget jordnötssmör på räkfrossan. Idag gjorde vi det här.
Köpte en stor påse saltade jordnötter 900 g på ÖoB för 29.90, körde 300 g i två omgångar idag. Alltså ca 150 g per gång. Blev ca 3 dl och vi saltade på lite, kanske 1/2 tsk totalt.
Det får inte bli för trångt i det kärl man har så vi gjorde i matberedaren. Gick kanon! Körde med kniven.
La ut det i en matgrupp och förstod att man ibland får ha i lite extra olja, det behövdes inte här.
Gott, lite mjukare än "Skippy" och helt utan tillsatser. Och jag har så jag kan göra 2 omgångar till. ;-)

Prova ni med om ni gillar det!

Av Neta - 8 juli 2015 14:51

Igår firade vi att Ma fått semester. Samtidigt ville vi träffas innan vi sprids i sommar, dom ska på Nordlek i Danmark och till Skottland. När dom kommer hem far vi iväg.

Varit sugen på räkor ett bra tag så vi gjorde en räkfrossa. Ett stort fat med räkor, 2,5 kg, jag lade upp och Elle prydde det med fina renskurna citronklyftor sen också. Aioli och ett Bosniskt bröd vi hittade på Nelins och som är onödigt gott ;-D lite vanliga baugetter också.

Elle hade gjort jordnötssmör, så enkelt att göra. Man bara mixar jordnötter tills det blir smör och har ev i lite mer salt. Ingen palmolja som det är i köptas och så mycket godare. Bättre konsistens också, ni måste prova det!

Vi hade lite olika ostar och massor av frukt. Dels jordgubbar på ostbrickan sen gjorde vi ett fruktfat, 3 olika meloner, minivattenmelon, honungsmelon och Cantaloupe, mer jordgubbar och körsbär. Vackert och gott. Lite kex till osten fanns också. Enkelt men så gott och vi kunde sitta ute hela kvällen.

Vi började med dubbla fördrinkar, dels en Martini rose' och sen hade dom med sig vit Sangria och egenodlade jordgubbar. Blev mycket av dom bären igår. ;-) men det är väl nu man ska frossa.

Vi upptäckte att jordnötssmör på vattenmelon är vansinnigt gott ;-D sen frossade vi verkligen och drack vitt vin till. Ja vi hade vatten också ;-)
Nån mer Sangria blev det också, är det sommar så är det. Och en kaffeskvätt där emellan.
En vansinnigt trevlig kväll att lägga till minnet av sommaren 2015.

Just nu öser regnet ner här och det skulle visst kunna komma stora mängder. Maten idag blir nog mer vardagsbetonad, tog fram köttfärs och det är risk för att det blir köttfärssås av den då jag har lite färsk pasta i kylen. Kanske åker resten av osten fram ikväll till TVn om det nu finns nåt att se.

Presentation

Netas matprat

Fråga mig

1 besvarad fråga

Kalender

Ti On To Fr
   
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Juli 2015 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards