Matsedeln

Direktlänk till inlägg 11 september 2015

Nya recept

Av Neta - 11 september 2015 23:12

Har haft lite ont nu ett tag och då sitter jag gärna vid datorn för då "glömmer" man värken lite när man koncentrerar sig på annat.

Ni som varit här och sett min bokhylla i köket vet ju att jag samlat på kokböcker hela mitt vuxna liv. Sen jag fick datorn har jag också skippat "lösa lappar" jag har gjort ett dokument med mappar för olika kategorier och där har jag skrivit av sånt jag vill ha men som inte finns i en bok, egna recept, mammas, mormors o.s.v

Där åker också det in som jag ser i tidningar och vill ha kvar. Just det brukar jag syssla med när kroppen inte vill vara med.

Har hittat en del kul som jag tänker dela med mig av.


Trodde jag var tillräckligt gammal för att ha sett det mesta i tillbehör men det här är helt nytt. Har inte gjort det än men ska så fort tillfälle ges, nästa stekt fiskdag kanske.


Gurkcitronette

 

 

1 gurka

2 citroner, skal och saft av

2 msk rapsolja

Salt och sv.peppar

½ dl hackad persilja

2 avokado, tärnade (fryst går bra)

1 kn.udd finhackad grön chili

100 g fetaost

 

Tvätta citronerna väl

Skala, kärna ur och strimla gurkan

Strö över citronskal och pressa över saften från en av citronerna

Häll på oljan och salt och peppar, rör om

Vänd ner persilja och den tärnade avokadon

Strö över chili och smula över fetaosten

Skala och skär den andra citronen i fina hinn och kärnfria klyftor och lägg på.

 

Fler röror

 

Oströra till krustader

 

 

8 krustader eller brödkrustader

 

2 soltorkade tomater i olja

1 msk rostade solroskärnor

50 g nat färskost

40 g fetaost

2 msk finhack färsk örter

2 msk fraiche

 

Finhacka tomater och solroskärnor

Tillsätt färskost, feta, örter och fraiche

Blanda väl

Fördela i krustaderna

 

Äpple och baconfräs

 

 

Gott i lena mixade soppor

 

140 g bacon

1 äpple

1 tsk curry

1 krm salt

 

Stek baconet knaprigt i bitar

Lägg på hushållspapper

Tärna äpplet, salta och fräs med curry

Lägg i en skål och blanda ner bacon.

 

Sen kommer det ibland en rätt som är helt ny för mig

 

Galbi gui

 

 

1 kg rostas eller annat mellanmört kött

 

2 salladslökar

2 msk finhackad vitlök

2 msk finhackad ingefära

½ rivet päron

½ dl japansk soja

½ tsk sv.peppar

2 tsk mirin (japanskt risvin)

 

Finhackad salladslök + gräslök

 

Dag 1:

Skär köttet i 3 cm tjocka skivor

Banka dem lätt

Hacka salladslöken så att den börjar safta sig

Blanda lök och löksaft med resten av ingredienserna

Blanda köttskivor och marinad i dubbla plastpåsar, knyt tight

Lägg i kyl över natten

 

Dag 2:

Grilla köttbitarna på spett i bitar eller i grillpanna 2-3 min / sida

Låt det vila minst ett par minuter innan det läggs upp,  antingen helt eller i strimlor

Strö över hackad salladslök och klippt gräslök

Servera med ris eller nudlar

 

Läckra pajer och desserter

 

Mandelglass med pistaschnötter och kanderade rosenblad

 

 

3 äggulor

½ dl strösocker

2½ dl röd mjölk

100 g mandelmassa

2 msk rosenvatten

1½ dl grädde

1½ dl pistaschnötter

 

Rosenblad

1 äggvita

Strösocker

 

Kanderade rosenblad:

Pensla rosenbladen med äggvita

Doppa i socker

Lägg att torka på bakplåtspapper på ett varmt ställe ca 1 dygn.

 

Vispa äggulor och socker i en bunke

Blanda med mjölken i en kastrull

Sjud under vispning tills krämen tjocknar

Riv mandelmassan och blanda ner, låt den lösa sig i den varma krämen

Rör ner rosenvattnet

Blanda i grädde och pistaschnötter

Häll i form som tål frys och låt den svalna

Frys ca 3-4 timmar, rör då och då

Ta ut några minuter före servering

Servera i höga glas och garnera med ett kanderat rosenblad.

 

Drottningbär i chokladskal

 

 

100 g smör

2 ¼ dl vetemjöl

1 msk kakao

2½ dl strösocker

1 äggula

100 g mörk choklad

 

½ dl vispgrädde

2½ dl vaniljvisp

1½ dl hallon

1 dl blåbär

 

Nyp ihop smör, mjöl, kakao och socker till en deg

Arbeta in äggulan i degen

Svep in i plastfolie och låt den vila 1 timme i kylen

Kavla eller tryck ut degen i en smord form

Nagga botten

Ställ kallt ca 1 timme

Sätt ugnen på 200 gr

Ta pajskalet direkt från kylen och grädda ca 10 min

Låt svalna

Smält chokladen och pensla pajskalets insida

Vispa grädde och vaniljvisp var för sig, blanda sen ihop och fördela i det kalla skalet

Toppa med hallon och blåbär.

 

Päronpaj med knäcktopp

 

 

4½ dl vetemjöl

En nypa salt

175 g iskallt smör

4-6 msk iskallt vatten

 

Knäcktopp:

2 dl mjöl

3 dl farin

150 g smält smör

 

 

8-10 skalade och klyftade päron

1 msk nymalen kardemumma

4 tsk malen ingefära

4-5 msk strösocker

 

Kardemummakräm:

2 dl vispgrädde

2 dl fraiche

2 tsk malen kardemumma

Strösocker

 

Sätt ugnen på 200 gr

Nyp ihop pajdegen, kavla ut till en tjock rundel

Plasta och lägg i kylen minst 30 min

Klä en pajform, ca 24 cm

Förgrädda 10 min

 

Blanda mjöl och farinsocker

Häll det smälta smöret över och rör runt

Det ska bli en klimpig massa

 

Blanda päronklyftor med kardemumma, ingefära och socker

Lägg i pajskalet

Toppa med mjöl och farinmassan

Grädda 30-40 min

Vakta så den inte bränns

 

Vispa grädden halvmjuk

Rör ner fraiche och fortsätt vispa till en fast kräm

Smaka av med kardemumma och socker

Ställ kallt till servering

 

Sallader

 

Ljummen bönsallad

 

 

1 brk borlottibönor

2 schalottenlökar

2 vitlöksklyftor

1 liten squash

1 chilifrukt

Ca 50 g babyspenat

Salt och peppar

 

2 tomater

1 msk honung

2-3 tsk dijonsenap

1 citron, skal och saft av

2 msk vit balsamvinäger

½ dl kallpressad rapsolja

2 msk vatten

1 tsk torkad eller 1 msk färsk timjan

½ dl finhackad persilja

Salt och sv.peppar

 

Skala och finskiva båda löksorterna

Skär squashen i tunna skivor

Ansa och finhacka chilin

Låt bönorna rinna av (skölj ev)

Fräs alltsammans i panna under omrörning 2-3 min, gärna i steksky om sån finns

Smaka av

Lägg upp i en skål

Serveras den till en stekt rätt så häll steksky över

 

Kärna ur och finhacka tomaterna

Vispa hop övriga ingredienser och häll över tomaterna, smaka av och värm

Tillsätt spenaten i bönsalladen

Häll dressingen över.

 

 

 

Valnötssallad

 

 

300 g rotselleri

1 äpple

1 dl vindruvor

8 valnötter

Salt och peppar

 

1½ dl grekisk yoghurt

1 tsk dijonsenap

1 msk saft av citron

 

Skala rotsellerin och skär den i fina stavar

Koka i lättsaltat vatten 2-3 min

Sila bort vattnet direkt

Skär äpplet likadant, skalet kan vara kvar

Dela eller kvarta vindruvorna beroende på strl, ta bort kärnor

Rosta valnötterna i en torr panna tills de börjar få färg

Spara några till garnering och grovhacka resten

Blanda dressingen i en skål

Blanda ner allt annat och smaka av med salt och peppar

Servera på salladsblad ev med kokt skinka på

 

 

Och annat småplock

 

Ostkex med rosmarin

 

 

25 st

 

2 dl vetemjöl

1 tsk salt

50 g kallt smör

2 dl riven smakrik ost

1 msk finhackad rosmarin

100 g nat färskost

 

1 uppvispat ägg

Barr av rosmarin

 

Kör mjöl, salt och smör i matberedaren

Tillsätt ost och örter, för hand

Blanda i färskosten 1/3 åt gången och tryck ihop till en väl blandad deg

Gör en rulle ca 5 cm i plastfolie

Kyl 1-2 timmar eller frys om du inte ska ha dom direkt

Sätt ugnen på 225 gr

Skär rullen i knappt cm-tjocka skivor, lägg på pappersklädd plåt

Pensla med ägg och lägg ett barr på mitten

Grädda i mitten av ugnen i ca 15-20 min tills de är gyllene och lite bubbliga

Låt dem svalna på plåten

 

 

Västerbottenbakelse

 

 

3 ägg

1 dl mjölk

1 dl grädde

1 dl riven västerbottenost

Salt & peppar

Smör till formen

 

Servera med:

1 brk fraiche

50 g löjrom

Sv.peppar

Dillvippor

 

Sätt ugnen på 200 gr

Vispa upp äggen lätt och blanda sen i mjölk och grädde

Tillsätt osten och krydda efter smak

Smörj en minimuffinsform rikligt med smör (dubbla små smorda pappersformar?)

Fyll upp till ¾

Grädda i mitten av ugnen ca 20 min

Bakelserna ska ha puffat upp och fått fin färg

Äggsmeten ska ha stannat och puffen kännas fast

Låt svalna helt och klicka sen på fraiche och rom

Toppa med peppar och dillvippa.

 

Och mycket mer, men detta var ett urval på nya jag sparat.

 

 

Gjorde en kul och god sallad häromdan

 

Tärnade ½ honungsmelon

1 avokado

och 2 tomater

½ förp sockerärtor strimlades

 

dressades i 2 dsk kallpress rapsolja

1 dsk äppelcidervinäger

salt, sv.peppar och 1 tsk fransk salladskrydda

 

Saknade lök, får bli rödlök i nästa gång tror jag.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 





 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Neta - 2 mars 2020 18:36

Den här bloggen upphör nu

Av Neta - 6 oktober 2019 22:28

Åtskilliga veckomatsedlar och recept ligger här. Varsågod och sök inspiration och dela med er av recepten. ...

Av Neta - 29 mars 2019 09:40

  Kanske börjar skriva här ”igen”   

Av Neta - 5 april 2018 14:16

Använder nu för tiden paddan mer än den fasta datorn. Här blir vissa tecken och smileys bara frågetecken. Tänker därför testa en annan portal och finns nu på netaave.wordpress.com. Den ersätter båda bloggar jag haft här. ...

Av Neta - 2 april 2018 13:58


   Veckans smaksättare:     Fänkålsfrön har söt och aromatisk smak med undertoner av anis och dill och ingår ofta i chutneys, bakverk och vid syrning. En mycket vanlig ingrediens i indiska köket och passar också till potatis- och grönsaksrä...

Presentation

Netas matprat

Fråga mig

1 besvarad fråga

Kalender

Ti On To Fr
 
1
2
3 4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
<<< September 2015 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards