Matsedeln

Direktlänk till inlägg 10 februari 2014

2-dagarna m.m.

Av Neta - 10 februari 2014 16:54

Först vill jag börja med att be om ursäkt. Glömde ju fredagsdrinken i fredags.   Jag hoppas att det inte ska upprepas men tänker inte lägga in den en måndag.   


2-dagarna rullar på och för mig funkar det bäst med att äta soppa då, jag är ju också en soppälskare. Håller mig mest till buljongbaserat så klart med lök, champinjoner vitkål, broccoli, blomkål, mangold, gröna bönor och sockerärtor och det går ju ofta också att variera rätt bra. Mycket av det här odllar jag ju också själv och har i frysen. Det andra är rätt billigt iaf. Den här veckan säljs t,ex, champinjoner på min affär för 1.95/ hg.

Just att få äta soppa med sked gör att man får en bra mättnadskänsla och viktigt är också att det tar ungefär samma tid som för de övriga att äta.

Har fått skippa äggröran några gånger för jag mått illa så nu blir frukosten oftast en ½ avocado med citron.

Kvällsmothien är belöningen, nu kör jag mest på ½ apelsin, ½ kivi och några hallon eller jordgubbar, ledsnar aldrig på det.


 

Igår gjorde jag kyckling i sötsur sås, receptet jag har är egentligen för fläskkött, filé eller färsk bog men det här funkade jättebra också. Hade ju först tänkt göra det som står i veckomatsedeln men så blev det inte.

Fräste 400 g kyckling med 1 kvartad och skivad rödlök och 250 g klyftade champinjoner till löken började bli genomskinlig, tillsatte ½ påse wokgrönsaker som var frysta så det fick gå i 5 min, rörde då och då
Vispade ihop 1½ dl ananasspad (från en liten burk skivad i egen juice) + vatten, alltså den totala mängden här är 1½ dl,

3 msk japansk soja, 3 msk socker, 3 msk äppelcidervinäger och 2 msk tomatpuré och hällde över

fick koka upp o sen redde jag med mörk maizenaredning
Sist rörde jag i 6 ananasringar i bitar. Serverade med jasminris. Nästan godare än med kött tyckte både jag och familjen.


Ikväll blir det makaroner o köttbullar för dom andra och broccoli o purjosoppa i thaibuljong för mig, älskar den buljongen och kan nästan inte äta någon annan nu. Har både fisk och kyckling av den. Lite dyrare, 5 kr för 2 tärningar men det får det vara värt.





 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Neta - 2 mars 2020 18:36

Den här bloggen upphör nu

Av Neta - 6 oktober 2019 22:28

Åtskilliga veckomatsedlar och recept ligger här. Varsågod och sök inspiration och dela med er av recepten. ...

Av Neta - 29 mars 2019 09:40

  Kanske börjar skriva här ”igen”   

Av Neta - 5 april 2018 14:16

Använder nu för tiden paddan mer än den fasta datorn. Här blir vissa tecken och smileys bara frågetecken. Tänker därför testa en annan portal och finns nu på netaave.wordpress.com. Den ersätter båda bloggar jag haft här. ...

Av Neta - 2 april 2018 13:58


   Veckans smaksättare:     Fänkålsfrön har söt och aromatisk smak med undertoner av anis och dill och ingår ofta i chutneys, bakverk och vid syrning. En mycket vanlig ingrediens i indiska köket och passar också till potatis- och grönsaksrä...

Presentation

Netas matprat

Fråga mig

1 besvarad fråga

Kalender

Ti On To Fr
          1 2
3 4 5
6
7
8 9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22 23
24
25
26
27
28
<<< Februari 2014 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards