Matsedeln

Alla inlägg den 8 februari 2014

Av Neta - 8 februari 2014 17:40

Så här års blir jag alltid så sugen på att grodda. Inga småfrön som alfalfa dock utan jag kör mest med mungbönor. Vill ha ordentligt med krisp och tuggmotstånd. Godast är det på en mjuk fullkornsmacka med ost eller keso, men ibland åker de i salladen också. Har försökt mig på att "skotta" också men med varierat resultat, gillar annars både solros och - rödbetsskott. Det är ju egentligen inget annat än groddar som växt längre och fått mer blad.

Jag föredrar mina groddar med lite gröna blad på också men vill man inte ha det så är det ju bara grodda dom mörkt hela tiden.


 

Förr grodddade jag alltid i en glasburk, la i ett par msk mungbönsfrö, hällde på kallt vatten i halva burken. Satt på en bit gles väv, chiffonetdukar är bra, med en gummisnodd och ställde dom mörkt över natten. Hällde av vattnet på morgonen, sköljde och ställde dom lite snett i diskstället en stund så överblivet vatten rann ut. Mörkt igen till groddarna kom ut nån cm och sköljningsprocessen varje dag, tog 2 dar ungefär och sen ett par dagar i fönstret så det blir gröna blad.

In i kylen där dom håller sig upp till en vecka.


   

Nu har jag dom här från Lord Nelsson, bönorna i det transparanta locket första blötläggningsnatten, sen i svarta nätet och locket som växthus, sköljer var dag som innan.


 

Finns flera varianter av groboxar och priserna varierar också, min är inte stor 15 x 8 cm men jag har två, dom såldes i 2-pack. Ganska lagom då vi är högst 2 som äter dom här i huset.


Så här står det i min kokbok om böngroddar:

" Böngroddar har i alla tider använts i olika Indiska och Kinesiska maträtter.

Många olika ärtväxter kan odlas till groddar men viktigast är mungbönan, släkt med vår trädgårdsärt.

De ska gro i 2-4 dagar och man byter vatten eller sköljer varje dag.

Finns även färdiga böngroddar på konservburk, men godast och så klart billigast att göra dom själv"

 

 

Men det går att grodda rödbetor, rädisor och mangold också, och då ska man nog låta dom få blad, godast så och ser fräscht o fint ut på tallriken då de alla får en röd ton. Är bara rödbetan som får så här vackra groddar.




 

Till sist ett tips om hur ni bränner en massa kalorier på bara 30 min.    Sant ju, eller hur??   




Presentation

Netas matprat

Fråga mig

1 besvarad fråga

Kalender

Ti On To Fr
          1 2
3 4 5
6
7
8 9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22 23
24
25
26
27
28
<<< Februari 2014 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards