Matsedeln

Alla inlägg under oktober 2013

Av Neta - 3 oktober 2013 22:24

 

Med riktig löksås menar jag den som jag växte upp med och som min mormor lärde mig att göra.

Man steker det rimmade fläsket först och dess fett steker man 2 halverade och skivade lökar riktigt mjuka.

Skakar hop 3 msk mjöl med ca 1 dl av vattnet och tillsätter det, och rör om tills det börjar bli brunt då tillsätter man 3 dl vatten till, kokar i 3 min och smaksätter med salt och vitpeppar. Nån droppe kinesisk soja kan man ha om man vill ha bättre färg. Godaste löksåsen ever. Kokt skalpotatis är så klart ett måste till och det är dom rårivna morötterna också.

Min morfar älskade det här och jag tänker jämt på honom när jag gör det. Han såg ofta lite tyngd ut och tacka för det när man som guldsmed va tvungen att ge upp det för att ta jobb på Nordvirors fabrik för att försörja fru o 6 barn varav 5 hungriga pojkar. Dåliga tider drabbade många. Men när det stod fläsk med löksås på bordet då blev han glad.


 

Gjorde en smulpaj idag också, 2 lager skivade äppelklyftor med kanel o socker på båda lagren. Grovt riven mandelmassa så det täckte och på det en smuldeg av 2.5 dl mjöl, 1 dl krossocker    och 125 g tvättat smör som det står i morfars syster, allas vår Faster Esters receptbok som jag fick efter mormor.

Ester dog före mormor. Hon hade ett förhållande med Bernhard Nordh, författaren, men det upptäckte inte vi förrän vi läste hennes dagböcker efter att hon dött. Vi visste så klart att hon kände honom men att det var lite kärlek där, det döljdes rätt bra. Tror han kanske var gift....... varför skulle dom annars ha smugit??

God paj blir det iaf.   


Presentation

Netas matprat

Fråga mig

1 besvarad fråga

Kalender

Ti On To Fr
 
1
2
3
4
5 6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Oktober 2013 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards