Matsedeln

Alla inlägg den 17 oktober 2013

Av Neta - 17 oktober 2013 00:08

Christine har precis kommit på att det är mjölkprotein och inte bara laktos hon är allergisk mot och det "ställer ju till det" lite i matlagningen. Så numera gör jag ofta egen mat åt henne.

Men det finns vissa saker hon kan äta lite av bl.a färskost, (finns även gjord på getost på Citygross, heter nåt på snö) sen kan hon ju äta kokosmjölk, getost, mozzarella och fetaost. Men man får ju läsa innehållsförteckningen noga.

Vi köper sojamjölk, Oatlys matl.grädde o vaniljvisp och klarar oss rätt bra på det. Bröd bakar vi själva o hon kan ha färskost ist för smör. Skinka, kalkon o andra pålägg går ju också.

Men ibland byter jag ut grädde i maten mot kokosmjölk och det funkar oftast. Men jag upptäckte nåt märkligt och det är att kokosgrädde som ju finns i pulver praktiskt nog innehåller mjölkprotein. Men fick förklaringen att kokosnötterna ligger i blöt i mjölk för att köttet lossnar bättre då, och fast det sköljs kan det komma med lite så det måste stå i innehållsförteckningen. Men det står konstigt nog inte med på kokosmjölksburken.

Störst motstånd för mig är ju att byta ut smör mot margarin i bakning o rätter med mycket smör i. Hela min kropp skriker nej där.


Iaf igår så skulle jag göra tacofisk och i den ska man röra hop 2.5 grädde, 1 dl tacosås och riven ost och hälla över fisken. Då tog jag i stället 1 dl av hennes mjölk, tacosåsen och 2 rejäla klickar av färskost med vitlök, det gjorde liksom inget att det blev lite klickar av osten i heller. Den är ju svår att röra ut i kall vätska.

Hade inga tacochips att smula över heller så jag tog panko så det blev nästan en ny rätt men jättegott.


Idag gjorde jag kyckling med ris och curry men då gjorde jag 2 satser en med vår och en med hennes mjölk i såsen, då kan man ju frysa så det finns lite rester att bara tina till henne också. Gör ju nästan alltid mjölksåser på hälften mjölk o hälften buljong, tycker det blir bäst. Hade slut på currypulver idag också så jag tog röd currypasta, var första gången jag använde det, lite annorlunda men gott. En rågad tsk till 5 dl sås.


  Det här gjorde jag till lunch i måndags, hade sushiris kvar från helgen och gravlax. Inspirerad av "Sushi of Swedens" svenska smaker (rökt renkött o pepparrot) gjorde jag på gravlax o hovmästarsås o det blev jättegott, saknade lite crunch dock men hade varken gurka eller morot hemma. Dög till lunchen. När jag skrev om den i middagstråden på fejjan så visade det sig att en barnfamilj brukade göra sushi på falukorv till barnen så det är väl bara fantasin som sätter gränserna där.


    När folk frågar vad jag har för favoritdryck så brukar jag ju säga vin och vatten men nu måste jag lägga till den här juicen också, Tropicanas clementinjuice är löjligt god   Inget konserveringsmedel och inget koncentrat heller bara pressade clementiner i flaskan. Prova den, ni blir inte besvikna!


  Har äntligen fått lite äpplen också, varken vi eller grannarna har ju, dom trivs inte här på åsen. Fick en halv papperskasse och hushållar som 17 det är rena lyxen för oss. Men C gjorde smulpaj igår iaf.

Så med den desserten säger jag Godnatt till er.

Presentation

Netas matprat

Fråga mig

1 besvarad fråga

Kalender

Ti On To Fr
 
1
2
3
4
5 6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Oktober 2013 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards