Matsedeln

Direktlänk till inlägg 9 augusti 2013

Jösses anåda

Av Neta - 9 augusti 2013 23:25

Över 30 likes på middagstråden på Fb för nåt som egentligen inte ens är tillagat :D


 

Här är skapelsen, idag dessutom gjord på köpt pajdeg :D men när jag gör degen själv är den också löjligt enkel.

Jag smälter 100 g smör, rör ner i det när det svalnat lite, 2½ dl mjöl, 1 msk paprikapulver och 1 krm salt. Trycker ut den direkt i formen, naggar och gräddar i 10 min, 200 gr.


Men idag förgräddade jag ett färdigt. Det ska ju svalna så klart men sen bottnar jag det med både vit och röd kebabsås som jag ripplar hop lite med en gaffel.

Lägger i färdigt kebabkött och täcker det med sallad, rödlöksringar och tomater. Idag smög jag i lite råa strimlade sockerärtor också och dom satt inte i vägen.

Vita såsen gör jag själv av lika delar matl.yoghurt och fraiche som jag bara kryddar med kebabkrydda och rundar av med aningen (nån tsk) salsa, idag mangosalsa men det går med vilken fruktig röra som helst t.ex chutney.

Röda såsen kan som idag vara tomatsås som blivit över från ett pizzakit, köper dom när det är X-pris och den här gången hade jag gjort pizzabullar av den så då gick inte all sås åt. Bra till mkt den o på sommaren får man vara lite lat har jag bestämt.

Händer så klart att jag har riktig röd kebabsås också men är inte jätteförtjust i den.

 

Pizzabullar på ett kit, bara rulla ut bred på tomatsås och ev. fyllning, rivost och pizzakrydda, rulla hop igen från långsidan, skär i 2 cm skivor, pensla med vatten strö på krydda och riven ost och grädda i 225 gr i 10 min. Urbra på picknick och goda med bara ost o tomat också.

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Neta - 2 mars 2020 18:36

Den här bloggen upphör nu

Av Neta - 6 oktober 2019 22:28

Åtskilliga veckomatsedlar och recept ligger här. Varsågod och sök inspiration och dela med er av recepten. ...

Av Neta - 29 mars 2019 09:40

  Kanske börjar skriva här ”igen”   

Av Neta - 5 april 2018 14:16

Använder nu för tiden paddan mer än den fasta datorn. Här blir vissa tecken och smileys bara frågetecken. Tänker därför testa en annan portal och finns nu på netaave.wordpress.com. Den ersätter båda bloggar jag haft här. ...

Av Neta - 2 april 2018 13:58


   Veckans smaksättare:     Fänkålsfrön har söt och aromatisk smak med undertoner av anis och dill och ingår ofta i chutneys, bakverk och vid syrning. En mycket vanlig ingrediens i indiska köket och passar också till potatis- och grönsaksrä...

Presentation

Netas matprat

Fråga mig

1 besvarad fråga

Kalender

Ti On To Fr
      1
2
3
4
5
6
7
8 9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Augusti 2013 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards