Matsedeln

Direktlänk till inlägg 25 maj 2012

Kallskuret

Av Neta - 25 maj 2012 23:02

Ledsen att ni får halvhjärtade uppdateringar utan foton här nu men jag är lite maxad. Mycket som ska hinnas med.

Så klart ska vi ha kallskuret på studenten och så blev det också ikväll i form av världens godaste Texmexskinka. Smakar inte så mkt texmex egentligen men har ett bett som är sååå gott. Den är marinerad i senap med muskot, svartpeppar, cayennepeppar, chili, kanel, koriander, spiskummin, vitlök, persilja och paprika. Går säkert att göra själv men vi köper vår över disk på Ica. Fick den första gången på dansen i Årsunda och tyckte så mkt om den så jag mailade Ica där och frågade va den kom från, Lithells va det. Sen bad jag Kvantum och Nelins här i stan att ta in den och båda gjorde det. Så nu har jag ett lager i frysen :) bra när det är varmt och man inte ids grilla.


Till sommarfester dubbelmarinerar jag ofta kött min favvo just nu är denna


 

 

CITRONMARINERAD FLÄSKFILÉ

30 port

 

 

 

Bryn 3 kg fläskfilé.

Efterstek i 125 gr ca 40 min till innertemperaturen är 70 gr.

 

Koka en lag på 2 liter vatten

1,5 dl salt

6 tsk rosmarin

6 vitlöksklyftor i skivor

2 tsk grovmalen svartpeppar.

Låt den kallna.

Lägg köttet i den kalla lagen och låt det ligga i 12 timmar.

Ta upp köttet och häll bort lagen, låt köttet ligga till sig någon timme innan det skivas tunt.

 

Gör en marinad att hälla över det skurna köttet:

 

Strimla skalet av 3 citroner

4 dl olivolja

4 msk färsk rosmarin

1 vitlöksklyfta i skivor

1 tsk vitpeppar

 

Se till att marinaden täcker köttet. Låt stå kallt i minst 2 timmar, eller frys i marinaden.

 

Gör alltid mycket av den när jag ändå håller på för den är ju praktisk på picnic också, har gjort den även på fläskytterfilé och det går utmärkt. Brukar göra i en burk jag vänder på, när den ligger i sista marinaden, då går det inte så mkt olja och det måste inte vara olivolja även om jag tycker det blir godast.

En jag gör på nöt är den här

 

Örtkryddad tjälknul

1-1,5 kg fryst kött av nöt eller vilt
½ dl salt
1 gul lök i klyftor
2 grovt hackade vitlöksklyftor
½ msk grovmalen svartpeppar
1 msk torkat av:
basilika
dragon
timjan
rosmarin
persilja
1 l vatten

Lägg köttet fruset på galler i 75 gr ugn över natten eller ca 12 timmar innetemp på köttet ska vara 68 gr
Koka upp vattnet och lös upp saltet däri
tillsätt övriga ingredienser och låt det dra tills det är handvarmt
Lägg köttet direkt i en stekpåse och häll över lagen, försök få ur så mycket luft som möjligt.
Låt det ligga minst 5 timmar i lagen, det går också att frysa köttet i lagen.
Låt köttbiten vila nån timme i kylen innan den skivas tunt.

 Också ett stensäkert kort, går liksom inte att misslyckas med. Blir så saftigt och gott och rostbiff minns jag inte ens när jag gjorde senast. Får den alltid smaklös är helt värdelös där.

 

Fisk som kallskuret då? Ja där tänker väl dom flesta på gravlax eller kallrökt lax, det är väl som vanligast också.

Jag gillar inkokt lax också, gärna i gelé. Då lägger man upp det fint i fina bitar gärna med lite grönsaker som sparris, ärtor eller annat grönt och kanske lite räkor. Silar kokspadet kallt och smälter gelatin och har i sen skedar man över det i omgångar och låter det stelna till emellan, sååå gott.

 

Inkokt lax

 

 

Till 4

 

1-11/4 kg lax

 

Lag:

3 l vatten

3 msk salt

1 liten gul lök

1 morot

1 kn persilja

1 kn dill

10-15 vitpepparkorn

3 citronskivor

 

Mät upp ingredienserna till lagen i en kastrull

Koka upp och lägg i laxen

Sjud 15-25 min

Låt svalna i lagen

 

Sås:

3 dl vispgrädde

3-4 msk majonnäs

2 msk klippt dill

dijonsenap

vitvinsvinäger

salt & sv.peppar

 

Vispa grädden lätt och blanda med majonnäs och dill

Smaka av med senap, vinäger och kryddor

 

 

Tillbehör:

Gurkskivor

Räkor

Gröna ärtor

Grön sparris

 

Ta upp fisken ur lagen, dra av skinnet och lägg på severingsfat

Garnera med tillbehören och servera med såsen och kokt potatis.

 

Nej nu blev jag hungrig ju    en annan kväll ska jag skriva om tillbehör till kallskuret, lite goda kalla såser och röror :)

 

 

 

 

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Neta - 2 mars 2020 18:36

Den här bloggen upphör nu

Av Neta - 6 oktober 2019 22:28

Åtskilliga veckomatsedlar och recept ligger här. Varsågod och sök inspiration och dela med er av recepten. ...

Av Neta - 29 mars 2019 09:40

  Kanske börjar skriva här ”igen”   

Av Neta - 5 april 2018 14:16

Använder nu för tiden paddan mer än den fasta datorn. Här blir vissa tecken och smileys bara frågetecken. Tänker därför testa en annan portal och finns nu på netaave.wordpress.com. Den ersätter båda bloggar jag haft här. ...

Av Neta - 2 april 2018 13:58


   Veckans smaksättare:     Fänkålsfrön har söt och aromatisk smak med undertoner av anis och dill och ingår ofta i chutneys, bakverk och vid syrning. En mycket vanlig ingrediens i indiska köket och passar också till potatis- och grönsaksrä...

Presentation

Netas matprat

Fråga mig

1 besvarad fråga

Kalender

Ti On To Fr
 
1
2 3
4
5
6
7 8 9 10 11
12
13
14
15
16 17
18
19
20
21 22 23
24
25
26
27
28 29
30
31
<<< Maj 2012 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards