Matsedeln

Alla inlägg den 2 februari 2017

Av Neta - 2 februari 2017 00:11

Det här är en Semlax, gjord i petit choux. Den säljs av Feskarn i Saluhallen inne i Uppsala. Den består av kall och varmrökt lax, räkor, pepparrot och färskostgrädde. Deras bild. Kostar 75kr.
Kanske inte dyrt med tanke på jobb och de dyra ingredienserna och det här är ju en slags semla som även kan ätas av diabetiker.

Jag tänker dock försöka mig på att göra den här själv, min blir med gravlax, rödlök och räkor i. Fixar inte rökt lax så jättebra, gallan opponerar sig då. Pepparrotskladd och kanske en romklick blir det nog också. Dill kanske.

Gör bröden själv, men gör 8 av den här satsen.

Petit Choux

75 g Smör
2 dl vatten
2 dl vetemjöl
3 ägg

Sätt ugnen på 200°.
Koka upp smör och vatten i en kastrull.
Tillsätt mjölet, lite i taget, under kraftig vispning.
Ta från värmen och tillsätt äggen ett i taget under kraftig vispning.
Klicka eller spritsa ut 12 stora eller 24 små toppar på bakplåtspapper på en plåt. Funderar på göra i muffinsblecket.
Grädda i mitten av ugnen 20-25 min. Låt kallna på galler.
Skär eller klipp av ett lock och fyll med t ex grädde och bär, vaniljkräm eller crème fraiche och räkor.

Sen får man väl mjukröra ca 200 g färskost innan man blandar med den vispade grädden, lika mkt ungefär. Riva i färsk pepparrot och klippa i dill.

Skaldjur o lax tärnas, lök hackas, blandas och läggs med lite kladd i botten. Göra en snygg spritsning och lägga på locket. Citron behövs nog.

Får nog mina 8 för priset av 2 av deras. Blir nog mellomys på lörd. Kanske bjuder över Mi o Ma :-)



Presentation

Netas matprat

Fråga mig

1 besvarad fråga

Kalender

Ti On To Fr
   
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11 12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24 25 26
27
28
<<< Februari 2017 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards