Matsedeln

Alla inlägg den 3 september 2016

Av Neta - 3 september 2016 22:49

Jag brukar ibland lägga en order på matsmart.se köper mest förp med bönor, tomater, buljong och smaksättare. Men så hittade Elle dom här tacostrutarna som dessutom är lätt saltade. Lagom stora med och går inte sönder som tubsen lätt gör. Ja för att inte prata om de vanliga skalen. Finns det nån som kan äta dom snyggt?

Goda var dom också. Så jag kan rekommendera dom varmt. Måste ju vara bra till barnhänder tänker jag, och till 65-åringar.....

Igår gjorde jag skaldjurswok, inget märkvärdigt och det kan ni nog göra allihop. Jag kan dock tipsa om att ha i färska champinjoner så behöver man inte ha ris eller nudlar till. Har ofta hela ugnsstekta eller grillade champinjoner till en köttbit med.
Vad jag med vill tipsa om är saffransarom på flaska. Står bland arraksarom o sånt vid bakhyllan och kostar 29kr. Det är ungefär 2 msk i och jag använder den i såser och soppor. Den ger inte så mkt färg men fin smak.

Till woken igår gjorde jag sås på en 2 dl fraiche, salt, sv.peppar och ca 3 droppar saffransarom. Den blev bra till det.
När jag bakar saffran till jul så har jag 4 påsar saffran till en deg på en liter. Då vill man ju ha färgen med. Men skulle göra lite extra på en 1/2 lit deg i julas och hade bara ett pkt saffran hemma, då tog jag en msk av detta också.
Köper även romarom till bullfyllning mm av dom här flaskorna. Haft den även i hemgjord romrussinglass.

Har ni sett salladen i min matsedel den här veckan?



Det är alltså de mjälla delarna av stock o skaft av blomkål o broccoli, strimlad röd paprika och solroskärnor i vinegrett. Köpte ju lite färdig sån sallad i Motala, då med inlagd paprika i. Den blir så himla god och håller sig några dar i kylen med.

Buketterna gjorde vi soppa på dan efter med lök, morot o potatis i thaibuljong och kokosmjölk med lite sambal o fisksås i. Hade i lite rester av färdiglagad kyckling med.
Soppa på en spik, verkligen.

I morgon ska jag ta reda på en hel laxsida. Vet inte än om jag ska skära upp den och frysa i bitar eller om jag ska köra hela i ugnen med kryddor, purjolök och citron på och ha färdigt att bara värma i micron nu när köket är som det är. Vore kanske bekvämast.

Funderar på att åka upp och köpa mer blomkål i morgon ( 10kr/kg) och göra blomkål med ost nån dag. Kokar den och lägger i en ugnsform, gör sen en maizenaredd sås på champinjoner, lök och röd paprika som jag har lite japansk soja i ( den färgar inte så mkt) när den är klar rör jag i antingen ärtor eller strimlade sockerärtor, häller det över o så på med riven ost. 225 gr till den fått färg bara. Så himla gott.
Vill man inte äta det vegetariskt tar man lite kallskuret till.

Ja det var dagens tips!

Presentation

Netas matprat

Fråga mig

1 besvarad fråga

Kalender

Ti On To Fr
     
1
2
3 4
5 6
7
8 9
10
11
12
13 14 15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
<<< September 2016 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards