Matsedeln

Direktlänk till inlägg 30 november 2015

Juliga Godmorgonbullar

Av Neta - 30 november 2015 00:18

   

Jag förstörde dom nog lite, tyckte det verkade mkt salt så tog bort lite, gjorde halv sats och tog en tesked sen använde jag saffransarom och den är ju lite sötad. Mer tefikabullar än matbröd blev det idag.

Hade ingen plats i kylen så ställde dom i altankylen som ju är betydligt kallare så här års. Men lät dom stå 45 min innan ugnen ist och det gick bra. Men använder ni saffransarom så ta lite mer salt och minska en aning på sirapen


Juliga Godmorgonbullar

 

12 st

 

2.5 dl mjölk

25 g jäst

½ msk saffransarom

25 ml  vit sirap

37 g rumsvarmt smör

1 tsk salt

1 tsk malen kardemumma

1 tsk malen ingefära

50 g rivna morötter

½ dl pumpakärnor

8 dl vetemjöl

 

Värm mjölken till 37 gr

Rör ut jästen i lite av mjölken i degbunken

Tillsätt resten av mjölken, saffran, sirap, smör och kryddor.

Blanda ner morötter, pumpakärnor och mjöl

Blanda till en smidig deg

Gör en rullar som delas i 12 bullar

Lägg på plåt, täck med plastfilm och ställ i kylen över natten

På morgonen sätt ugnen på 225 gr

Ta ut plåten ur kylen och låt bullarna jäsa i rumstemp i 30 min

Grädda mitt i ugnen ca 7-8 min.

 

 

Gjorde varsin jultallrik idag, här har jag dock inte lagt på kantarellomeletten än, den var liksom pricken över i. Så himla gott med Jansson med :) kokade potatis och lök 3 min i grädde och spad och rörde i ansjovisen sen det svalnat lite o så in i ugnen. Klart på 25 min idag då jag hade lite fastare potatis än sist.

Annars är det prinskorv o köttbullar med lite köpt rödbetssallad, gröna bönor, Ma:s sill, avokadoröra med några räkor och julskinka. Saknade gravlaxen men hade ingen i frysen som jag trodde.

 

 

Det bästa är att det finns kvar till i morgon.   

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Neta - 2 mars 2020 18:36

Den här bloggen upphör nu

Av Neta - 6 oktober 2019 22:28

Åtskilliga veckomatsedlar och recept ligger här. Varsågod och sök inspiration och dela med er av recepten. ...

Av Neta - 29 mars 2019 09:40

  Kanske börjar skriva här ”igen”   

Av Neta - 5 april 2018 14:16

Använder nu för tiden paddan mer än den fasta datorn. Här blir vissa tecken och smileys bara frågetecken. Tänker därför testa en annan portal och finns nu på netaave.wordpress.com. Den ersätter båda bloggar jag haft här. ...

Av Neta - 2 april 2018 13:58


   Veckans smaksättare:     Fänkålsfrön har söt och aromatisk smak med undertoner av anis och dill och ingår ofta i chutneys, bakverk och vid syrning. En mycket vanlig ingrediens i indiska köket och passar också till potatis- och grönsaksrä...

Presentation

Netas matprat

Fråga mig

1 besvarad fråga

Kalender

Ti On To Fr
            1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24 25
26
27
28
29
30
<<< November 2015 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards