Matsedeln

Alla inlägg den 12 november 2015

Av Neta - 12 november 2015 22:55

Något vi fick ibland när jag var liten var det vi kallade risgrynspudding. Inga konstigheter egentligen, man gör lite risgrynsgröt eller köper sig en sån plastkorv med gröt i. Rör i lite socker och ett par äggulor. Häller det i en form och strör över lite ströbröd. Så in i mitten av ugnen i 200 gr till den får lite färg och blir lite knaprig uppepå. Tar så där 30-40 min. Saftsås eller sylt till. Jag föredrar saftsås på hemgjord saft. Blir lite annan smak än köptas. När vi var små fick vi oftast lingonsylt till, det var den sylt dom gjorde. Det är ganska gott faktiskt. Minns stora bruna krukan i matkällaren med sylt som räckte hela vintern.

Här är gröten på G. Kokade i traktörpannan för den är i teflon. Det ska jag fortsätta med. Var ett fel i receptet i veckans matsedel, står 2 tsk salt men ska vara 1 tsk. Jag gjorde med 2 tsk, det gick att äta med sylt som ju blir lite sötare än saftsås. Ska ändra det snarast.

Gjorde rödlöksost idag med. Den härhör från och är en modernare variant av istersmör som fanns på de Uppländska festborden förr i tiden. Smöret man gjorde på gårdarna var ju inkomstkällan, det sålde man. Ist piffade man upp isterflottet man hade på brödbiten med lök. Om det var rödlök redan då vet jag faktiskt inte. Måste googla det. Man hackar en rödlök ganska fint, rör ihop det med 200 g naturell färskost och lite salt och sv.peppar efter smak. Fast idag hade jag 4 peppar.
Gott på mörkt bröd och finncrisp tycker jag, och gör det ibland när vi har vegetariska soppor för att få lite protein från osten. Jag gör det också alltid till jul, påsk och midsommar.

Idag blev det ju potatis och purjosoppa med mycket dill i. Den senare tillsätter jag när jag mixar den. Också något vi gjorde hemma, vi odlade ju egen purjo och den stod kvar ute hela vintern. Var bara pulsa ut om det var snö och bryta av en stjälk. Lika persilja, det kan man också skörda under snön. För man fick den med dill, kall på sommaren och varm med persilja i på vintern. Den, ärtsoppa, redd grönsakssoppa och köttsoppa va dom soppor det alternerades mellan. Och till den här fick vi limpa med hästkött på till.
Minns inte att vi hade så mkt pålägg annars. På frukostmackorna minns jag bara att vi hade margarin på, man doppade dom i chokladen så margarinet smälte. Oftast var det knäckebröd.
Chokladen var vattenchoklad. Man rörde kakao, socker och mjölk slätt och sen hälldes det på kokande vatten.

Ja det finns mycket att minnas från barndomens mat. Spottsoppa t.ex., det var körsbärssoppa och namnet kom av att man spottade kärnorna i en kopp man hade bredvid tallriken. Det var ingen dessert som man kan tro utan det fick vi till kvällsmat. Vi åt huvudmålet mitt på dan och sen lite lättare på kvällen. Så var det då.

Mycket av det vi åt odlade vi eller mormor och morfar. Man hjälptes åt, odlade olika saker och delade. Sen plockades det ju både blåbär som konserverades, svamp och lingon. Vi gjorde äppelmos och äppeldricka de år det var mkt frukt. Vi hade plommon som torkades och päron som dom gjorde lingonpäron av. Mormor höll väl på mest men mamma gjorde mycket också.
Jularna hos mormor och morfar firade jag långt upp i vuxen ålder. Vi turades om dom och vi på julafton men var det inte julafton hos mormor var det juldan eller annandan. Då träffades alla 6 syskon med familjer och en äldre släkting som alla kallade faster, hon var morfars syster och var föreståndare på ålderdomshemmet i Gamla Uppsala, hon bodde där också.

Jag har två kokböcker som varit hennes. Dom är fulla med lappar med handskrivna recept. Alltid med titel och namn först. T.ex Fru NNs pepparkakor eller syster NNs klenäter. Till och med pastorn har bidragit med ett recept. Mattsgården likaså. Har tänkt att jag en dag ska sammanställa dom recepten i ett häfte till mina barn. Kanske till mina äldre kusiner som minns henne också, lägger väl till dom recept jag har efter mormor med. Fast till dom är hon farmor.

Nej nog med matprat för idag. Har en födelsedag i morgon att förbereda och lite kalas på lörd. Maken fyller i morgon.

Presentation

Netas matprat

Fråga mig

1 besvarad fråga

Kalender

Ti On To Fr
            1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24 25
26
27
28
29
30
<<< November 2015 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards