Matsedeln

Alla inlägg den 5 november 2015

Av Neta - 5 november 2015 00:18

Ja så säger dom till mig när jag föredrar gravlax ist för salmalax, men då är jag en tant då. :-D. Köper ju ibland men tycker det är godast att göra egen. Börjar med hur man gör riset.

Riset:
ca 1-2 dl sushi- eller gröt-ris per person


Skölj riset tills vattnet som rinner av är klart och inte grumligt. Låt sedan riset ligga till sig och dra i vatten en halvtimme .
När man kokar kortgrynigt japanskt ris gör man inte på exakt samma sätt som långgrynigt ris, bland annat används lite mindre vatten. Följ instruktionerna på ditt rispaket för att få till det bra. Sushiris behöver ungefär 18 minuter på sig att bli färdigt men följ för säkerhets skull instruktionerna på paketet.
Lyft av locket när riset är klart och lägg en kökshandduk över kastrullen för att fånga upp ångan.
Låt det stå i 15 minuter.
Lägg riset i en träskål med platt botten. Om du inte har en sådan skål kan du använda en av plast. Undvik att ta en av metall om du kan. Häll sakta ner vinägerblandningen och rör om försiktigt. Du vill inte riskera att krossa riskornen.

För ett kilo ris:
1 dl risvinäger
2 msk socker
1 tsk salt

Socker och salt löses i ris-vinägern medans det värmes på svag värme
och fördeles därefter över det nyligen kokta riset
(läs på flaskan kan vara olika för olika fabrikat, finns även färdig blandning att köpa)

När du rört ner vinägerblandningen och rört om är det klart. Låt riset torka i några minuter.

Sen behöver du tex:

Maki
2-3 ark nori
ca 2 koppar sushiris
ca 200 gram lax
gurkstavvar

Lägg ut noriarken med den sträva sidan uppåt.
Sprid ut ett lager sushiris ovanpå noriarket. Låt det vara ungefär en centimeter högt. Lämna en liten bit utan ris utmed ena långsidan.
Placera gurka och lax som en sträng på andra långsidan, (gurkan i laxen liksom) ungefär en centimeter in från kanten.
Du kan variera fyllningen med t.ex avocado och något skaldjur
Rulla ihop rullen

Nigiri:
Forma kuddar av riset och lägg på skivor av lax, avokado, omelett eller uppskurna jätteräkor.

Servera med soya, ev wasabi och inlagd ingefära

Vissa av instruktionerna har jag lånat här:
http://hurmangörsushi.se/

Inte alltid jag dekorerar men idag kände jag för det. Jag brer lite gravlaxsås på laxen. Sen en halverad crabstick, det är något jag bara har i sushi, gillar det inte annars. Gurka och röd paprika på den med. Pepparrotsvisp på det hela innan jag rullar, den jag använder är det lite mer styrka i än de vita tuberna, men det går bra med dom med eller wasabi så klart men det har jag inte.

En med räkor, avokado, paprika och alltid p-vispen.
En med bresola som jag brer med pepparrotsvisp och rullar hop, sen sockerärtor, salladslök och tomat, allt skuret i smala stänger, tomaterna urkärnade.
Bresola är torkat nötlår
C som inte äter räkor eller lax jättegärna gjorde sina med bresola och lomo som är marinerad och torkad ytterfile' från gris. Bild nedan.



Lomo har en svag smak av vitlök och är även salt. Nog min favorit av spanska charkdelikatesser.

Det vi hade idag var alltså
Gravlax + sås
Crabsticks, frysta långa
Räkor 50/70
Lomo
Bresola
Pepparrotsvisp
Avokado
Salladslök
Röd paprika
Gurka
Tomat
Sockerärtor

Hur man sen gör rullarna är inte så noga, ha i det du gillar och skär grönsakerna i stavar, crabsticks kan man ha som dom är eller dela på längden. Det vi gjorde idag är både det vi åt ikväll och lunch i morgon.

Elles

Christines

Presentation

Netas matprat

Fråga mig

1 besvarad fråga

Kalender

Ti On To Fr
            1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24 25
26
27
28
29
30
<<< November 2015 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards