Matsedeln

Alla inlägg den 7 mars 2014

Av Neta - 7 mars 2014 23:50

Vi skulle göra pizza och jag hade ju tagit fram den sista påsen av skivad julskinka jag hade fryst in ikväll. Föll för frestelsen att köpa en grillad kyckling på affären också, den blir ju så himla god den dom gör där o lagom till mig o kompisen i morgon tänkte jag.

Tur som en tokig att jag gjorde det för skinkan smakade alldeles härsket. Fick slänga den pizzan o hade som tur var ett pizzakit till.


 

Så det blev en kycklingpizza med skivade färska champinjoner, röda tunna paprikastrimlor, tomat och ananas. Tomatsås o ost förstås och pizzakrydda. Blev inte så tokigt till slut ändå.

Halva kycklingen är kvar också så en sallad kan jag nog göra på den med lite andra godsaker i.

Av Neta - 7 mars 2014 16:22

Torsdagens soppa


Den blev lite för söt tyckte vi, så minskade Chutneyn till hälften och la till soja för vi tog det i tallriken o det blev så gott. Tyckte också det saknades vitlök så det la jag också till.

Kycklingsoppa




400 g kycklingfilé
1 röd paprika
½ purjolök
½ chili, valfri styrka, kan uteslutas
1 vitlöksklyfta
1½ tsk curry
1 msk smör + 1 msk olivolja
1 liter vatten + kycklingfond, eller 2 buljongtärningar
1 msk mangochutney
2 msk mild chilisås
1 msk japansk soja
1-2 krm Svartpeppar
salt
100 g Risoni (Pasta som ser ut som ris)


Skär ner kycklingen i mindre bitar
Skär purjolöken i ½ cm skivor, skär paprikan i mindre bitar, hacka vitlök o chili fint.
Fräs grönsakerna i hälften av smör och olja i stekpannan, strö över curryn och låt fräsa med.
Koka ur stekpannan med lite av vattnet och för över med grönsakerna i en gryta.
Bryn kycklingen i resten av fettet i stekpannan, salta och peppra och för över i grytan.
Tillsätt kycklingfonden och resten av vattnet, rör ner mango chutney,  chilisås och soja.
Tillsätt risoni, koka upp och koka i 9 minuter. Rör då och då.


Presentation

Netas matprat

Fråga mig

1 besvarad fråga

Kalender

Ti On To Fr
          1 2
3
4
5
6
7 8 9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Mars 2014 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards