Matsedeln

Alla inlägg den 12 december 2014

Av Neta - 12 december 2014 23:37

   

Har fått många frågor på mina Julsockerkransar jag la ut förra veckan.

Kan säga direkt att har ni inget tålamod så ge er inte på dom. Sen lite tips som underlättar. När det gäller banden som ju är gjorda av röda cocktailbär. Köp bären i tråg och inte i vätska. Skär dom innan ni bakar och lägg de små strimlorna på en skärbräda så dom får torka till lite, använd en liten vass kniv och ha ett glas kallt vatten som ni doppar kniven i emellanåt.

Dela bären på längden, dom är ju lite ovala och jag skär i den änden stjälken suttit. Lägg sen halvorna på skärbrädan med snittytan ner och strimla dem fint från sidan, du ska få minst 6 band av varje halva. Det tar tid!

Dela sen degen i lika många delar som receptet säger, vi dubblar alltid satsen och vi väger först hela degklumpen och sen delar vi efter vikt.

Det blir inte stor klutt per kaka och den ska sen rullas ut till en 8 cm lång och 1 cm tjock rulle och då blir ju alla 8 bitarna 1 cm långa.

Dom läggs sen som en krans och strimlorna placeras mellan varje bit.

När dom sen är gräddade och klara, i vår nya ugn tog det nu 12-13 min ist för 10.

Sen kommer det svåra, att inte vända dom i sockret för tidigt för då faller dom isär men dom måste fortf vara varma nog för att strösockret ska fastna på dom. Jag provade att ströa sockret över några men det funkar inte.

Ta stekspaden och ha sockerfatet nära.



 

Idag gjorde vi också Ansjovis & Lökpajen, jag kommer att ändra mängden ansjovis från 200 till 125 g och ha bara ansjovisspad i stanningen, den blev väl "ansjovisk" med bitar i också. Räcker med dom man lägger ovanpå som ju snabbt blir tillagade av värmen.

Gjorde med hälften purjo och hälften gul lök idag, gör ni det så kör den halverade och skivade gula löken nån minut i micron innan ni har i den i skalet. Den var på gränsen till hård. Gräslöken försvann lite tycker jag, nu hade jag torkad, kan bli annat med färsk. (och mindre ansjovis).


Tills vi hörs igen, ta det lugnt med glöggen!


 

Ha en Glad Lucia!

Presentation

Netas matprat

Fråga mig

1 besvarad fråga

Kalender

Ti On To Fr
1
2 3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17 18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< December 2014 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards