Matsedeln

Direktlänk till inlägg 2 december 2014

Julens favoriter

Av Neta - 2 december 2014 01:30

 

Vad har ni för favoriter och hur mycket gör ni själva? Här är mina.


Saffransbullar med kesella




100 gr smör
5 dl mjölk
50 gr jäst
250 gr kesella
2 påsar saffran
1,5 dl socker
1/2 tsk salt
ca 1,6 lit vetemjöl

Smält smöret och tillsätt mjölken däri, värm till 37 gr
Smula jästen i bunken
Häll i degvätskan och rör om till det lösts sig.
Tillsätt kesella, saffran, socker, salt och det mesta av mjölet.
Låt den jäsa övertäckt i 40 min.

 

Sätt ugnen på 225 gr
Ta upp och knåda degen smidig på mjölat bakbord.
Baka ut och jäs på plåt 40 min.
Pensla med uppvispat ägg och grädda i nedre delen av ugnen 15- 20 min.

   

Gör jag längder fylls dom med det här

 

Bullfyllning

 

 

Till en deg på 1 liter

 

400 g riven mandelmassa

400 g mjukt smör

2 dl rörsocker

2 msk kanel

4 msk romessense (1 ½ flaska)

 

Rör hop allt till en pasta och bred på den utkavlade degen, rulla hop och forma bröden. 

 

OM jag bakar själv så gör jag dom här peppisarna, min mammas faster Esters recept.


Köksans pepparkakor

 

 

1.5 dl sirap

1.5 dl socker

1 tsk malda nejlikor

1 tsk mald kanel

1 tsk mald ingefära

150 gr smör

 

6-8 dl mjöl

1 msk birkarbonat

1 ägg

 

Smält smör, sirap, socker, och de malda kryddorna i en kastrull.

Blanda mjöl o birkarbonat i en bunke

Slå över blandningen och rör om

Tillsätt ägget sist och blanda väl

Låt stå till nästa dag.

Sätt ugnen på 200 gr

Kavlas tunt

Grädda tills de ser klara ut.

  

Ett måste UTAN russin

 

Vörtbröd

 

50 g jäst
50 g smör
2 dl julmust
1 flaska porter, 33 cl
250 g Kesella lätt
1 dl mörk sirap
2-3 tsk salt
1 påse vörtmix eller 1 msk mald ingefära, 2 msk mald pommerans och ½ tsk malda kryddnejlikor
19-20 dl rågsikt

 

Pensla med 1 dl kaffe som 1 msk smör smält i.


Smula jästen i en bunke.
Smält smöret i en kastrull. Tillsätt julmust och porter och värm till fingervärme 37 grader.
Häll degspadet över jästen och rör tills den är löst.
Tillsätt Kesella, sirap, salt, kryddor och blanda.
Tillsätt större delen av mjölet. Arbeta degen kraftigt tills den blir blank och smidig.

Tillsätt resten av mjölet om degen klibbar och inte släpper från bunkens kanter.
Jäs degen övertäckt i ca 45 min.
Sätt ugnen på 175 grader.
Arbeta ihop degen och dela den i 2 delar.

Baka ut delarna till ovala bröd (kavla ut degen och sen rulla ihop) och lägg dem på bakplåtspapper eller en smord plåt.
Täck över och låt jäsa ca 30 min.

Skåra ev. bröden lätt med en vass kniv.
Pensla med kaffe/smörblandningen och grädda i nedre delen av ugnen ca 40 min.

Låt svalna på galler.

  

Dessa är jul för mig också, fick baka dom tillsammans med mormor när jag var liten.

 

   

RÅGSIKTSKAKOR

 

50 g smör
5 dl mjölk
50 g jäst
1 ½ tsk salt
2-3 msk brödsirap eller ljus sirap
1 msk brödkryddor (eller ½ msk anis och ½ msk fänkål)
13-14 dl rågsikt



Smält smöret i en kastrull. Häll i mjölken och värm till 37°.

Smula sönder jästen i en bunke. Rör ut jästen med lite av degvätskan.
Tillsätt resten av degvätskan, salt, sirap, brödkryddor (om du använder hel fänkål och anis stöt dem i en mortel), och nästan allt mjöl. Spara lite till utbakningen.
Arbeta ihop till en deg.

Jäs den övertäckt i bunken ca 30 min.
Tag upp degen på mjölat bakbord och knåda den.

Dela degen i 4 delar. Forma bitarna till runda bullar. Platta eller kavla ut dem till runda kakor, ca 15 cm i diameter.

Lägg dem på 2 smorda plåtar. Nagga eller stick kakorna på några ställen med en gaffel. Tag ev ut ett hål i mitten.
Jäs kakorna övertäckta ca 30 min.
Grädda kakorna i mitten av ugnen i 225°, 12-15 min.
Låt kakorna svalna under bakduk

  

Sen julkakorna, det här är min mormors recept

 

Jitterbuggare

 

 

Ca 25

 

4.5 dl vetemjöl

4 msk socker

200 g smör

2 ägg, delade i gulor och vitor

2 dl socker

 

Blanda mjöl och den mindre mängden socker

Finfördela smöret i blandningen

Tillsätt äggulorna en i taget och arbeta snabbt hop till en deg

Forma degen till en fyrkantig platta och låt den vila kallt i 30 min

Kavla ut degen till en platta ca 20 x 35 cm

Vispa äggvitorna hårt, rör ner sockret

Bred ut marängen på degplattan men spar några cm längs med ena långsidan

Rulla hop degplattan från den andra långsidan

Lägg rullen på en skärbräda och låt den vila i frysen i 30 min

Sätt ugnen på 150 gr

Skär rullen i ½ cm stora skivor och lägg på pappersklädd plåt

Grädda mitt i ugnen 15-20 min.

  

Julkransar med socker på blir så otroligt "juliga" var min dotter som gjorde dom först och nu blir det nästan inte jul om dom inte finns.

 

Julsockerkransar

 

 2 dl vetemjöl
½ dl socker
½ tsk vanilinsocker
100 g smör
½ litet ägg
5 röda cocktailbär
socker


Sätt ugnen på 175 gr

Hacka samman mjöl, socker och smör för hand eller i matberedare
Tillsätt ägget och arbeta hop degen
Låt den stå kallt en stund
Rulla degen till hasselnötsstora kulor
Lägg samman 8 kulor till kransar direkt på bakpappersklädd plåt
Lägg en smal cocktailbärsstrimla mellan varje kula
Grädda mitt i ugnen ca 10 min
Doppa översidan i socker medans dom fortfarande är varma

  


Fler av mormors recept

     

Norska kransar


200 g smör

2 1/2 dl socker

4-5 msk grädde

2-3 äggulor

1 rågad tsk bakpulver

7 dl vetemjöl

 

 

Sätt ugnen på 200 gr

Rör smör och socker

Tillsätt grädde och äggulor under omrörning

Blanda mjöl och bakpulver, arbeta i det

Spritsa ut kransar

Grädda ca 7 min.

  

   

 

Knäckflarn 50 st

 

150 gr smör

2 dl socker

2 dl stora havregryn

2 dl vetemjöl

½ tsk bakpulver

2 tsk vaniljsocker

½ dl mjölk

½ dl ljus sirap

 

Sätt ugnen på 175-200 gr

Smält fettet

Tillsätt övriga ingredienser och rör ihop.

Klicka ut drygt 1 tsk av smeten glest på osmorda plåtar eller med bakplåtspapper på. 10-12 klickar på varje plåt.

Grädda mitt i ugnen tills flarnen slutat bubbla och fått fin färg, 6-7 min.

Låt dom svalna något innan de lossas från plåten.

Böj dem ev. över ett spånjärn.

 

Kalla knäckflarn kan penslas med smält blockchoklad.

 

Platta flarn kan läggas ihop två och två med ex smörkräm, eller chokladgrädde.

 

Smörkräm görs av 200 gr mjukt smör, 1,5 dl florsocker, 2 tsk vaniljsocker och 3 äggulor.

Rör först fettet mjukt, blanda det sen med övriga ingredienser till en slät kräm.

Moccasmörkräm: tillsätt 3 msk snabbkaffe upplöst i 1-2 msk hett vatten droppvis.

Chokladsmörkräm: tillsätt 2 msk siktad kakao.

 

Chokladgrädde vispas ihop av 2 dl vispgrädde, 2 tsk kakao och 2 tsk socker, obs att allt måste vispas tillsammans annars blir grädden grynig.

  

 

Dom här måste mamma göra varje jul, dom saknar jag faktiskt nu när jag inte kan åka dit.

 

Nötchokladrutor

 

 

1 ¼ dl vetemjöl

½ tsk bakpulver

100 g smör

1½ dl socker

1 ägg

2 msk kakao

1 tsk vanilsocker

1½ dl grovhackade nötter till garnering

 

Sätt ugnen på 200 gr

Blanda mjöl och bakpulver

Rör matfett och socker pösigt i en annan bunke

Tillsätt ägget och sikta i kakao och vaniljsocker

Rör sist i mjölblandningen

Bred ut smeten på ett smort bakplåtspapper och placera den i en långpanna ca 25 x 35 cm

Strö över nöthacket

Grädda mitt i ugnen ca 15 min

Skär kakan direkt i 5x5 cm rutor och låt den sen svalna. 

 

Nu gör vi kanske inte alla sorters kakor varje år men det här är favoriterna.

 

Godis, ja där har jag två saker jag måste ha, dom här.

   

Chokladknäck

 

2 dl vispgrädde
2 dl ljus sirap
2 dl strösocker
2 msk kakao
3/4 dl hackad, rostad sötmandel
2 msk smör

 

Blanda grädde, sirap, socker och kakao i en tjockbottnad kastrull.
Koka utan lock, rör om då och då tills termometern visar 122° eller när smeten håller kulprovet: häll några droppar smet i iskallt vatten och rulla till en kula som ska vara fast till hård. Koktid 15–30 min. Tillsätt mandel och smör. Fördela smeten i knäckformar. Låt stelna
.

  

   

Japansk knäck

 

100gr smör

drygt 2½ dl socker

½ dl ljus sirap

100 gr mandel

 

Blanda smör, socker och sirap i en tjockbottnad kastrull.

Koka i 20 min, inte för häftigt det får inte bli bränt.

Hacka mandeln under tiden.

Tillsätt den när knäcksmeten är klar och låt det koka ihop.

Häll upp på ett fat och skär i rutor när den stelnat lite.

 

Kolla att smeten är klar genom att droppa några droppar i en kopp med kallt vatten, den ska vara hård.

  

Sen gör vi kanske något mer, väljer bland detta

 

Arraksbollar

 

1 sockerkaka utan fett, eller ett pkt mix.

Smula kakan/ häll i mixen i en bunke och tillsätt

1½ dl socker

2 msk kakao

1 dl punsch

200 gr mjukt smör

brunt strössel att rulla i

 

Blanda allt till en kladdig deg som rullas till små bollar.

Rulla dem i strössel och ställ kallt.

  

 

Cocosgodis a´la Bounty

 

3.5 dl florsocker
200 gram cocos
200 gram mjukt smör/margarin
2 tsk vaniljsocker
2 tsk vispgrädde
150 gram choklad, hälften ljus/mörk

Kladda ihop allt.
Rulla bollar, doppa i smält blockchoklad.

Lägg på bakpapper att stelna

  

 

Wienernougat

 

250 gr nougat

125 gr mörk choklad

100 gr flagad och rostad mandel

 

Smält nougat och choklad i vattenbad, blanda ordentligt.

Tillsätt mandeln.

Häll upp i en bakplåtspappersklädd avlång form.

Skaka formen så det blir jämnt.

Vik över pappret ovanpå och ställ kallt till nästa dag.

Skär i bitar.

  

 

Ja det var bakverk och godis, en annan dag kommer maten.


 


 


 


 




 

 

 

 

 

 

              



 


 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Neta - 2 mars 2020 18:36

Den här bloggen upphör nu

Av Neta - 6 oktober 2019 22:28

Åtskilliga veckomatsedlar och recept ligger här. Varsågod och sök inspiration och dela med er av recepten. ...

Av Neta - 29 mars 2019 09:40

  Kanske börjar skriva här ”igen”   

Av Neta - 5 april 2018 14:16

Använder nu för tiden paddan mer än den fasta datorn. Här blir vissa tecken och smileys bara frågetecken. Tänker därför testa en annan portal och finns nu på netaave.wordpress.com. Den ersätter båda bloggar jag haft här. ...

Av Neta - 2 april 2018 13:58


   Veckans smaksättare:     Fänkålsfrön har söt och aromatisk smak med undertoner av anis och dill och ingår ofta i chutneys, bakverk och vid syrning. En mycket vanlig ingrediens i indiska köket och passar också till potatis- och grönsaksrä...

Presentation

Netas matprat

Fråga mig

1 besvarad fråga

Kalender

Ti On To Fr
1
2 3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17 18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< December 2014 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards