Matsedeln

Alla inlägg den 17 december 2014

Av Neta - 17 december 2014 23:21

 

Idag har jag insett att det är rätt mycket färgämnen i lakrits. Har börjat lite smått med julgodiset och gjorde lakritskola, som blev brun....

Nu blev den iofs mer som knäck i bitar, men ingen fara med det då räcker den ju längre..

Gjorde halv sats och det gick mycket fortare än det stod i receptet. där stod 30-60 min men den här tog 15 min, tur man har termometer. Inslagna är dom, märkta och ligger i en egen liten tomteburk.


LAKRITSKOLA


3 dl Vispgrädde
3 dl Socker
1 dl Sirap
2 msk Lakritspulver
1 msk Smör

Ev 100 g mörk choklad och strössel eller flingsalt som topping

* Häll grädde, socker, och sirap i en tjockbottnad kastrull.

* Koka upp och tillsätt lakritspulveret. Vispa lätt så att lakritspulvret löser sig. Koka kraftigt utan lock tills smten når en temp på 120 - 125 grader. beräkna att detta tar ca 30-60 min beroende på hur stor kastrull du har.

* Rör i smöret

* Lägg bakplåtspapper i en liten form. Häll upp kolasmeten i formen och låt stelna, gärna kallt, i ca 20-30 min.

* Skär den stelnade kolan i bitar, 2 x 2 cm.

* Slå in i smörpapper

* Förvara svalt, gärna i burk.

  


Skulle kavla en mördeg också men gav upp, det fick bli syltkakor ist för kanelhjärtan. Elle gjorde nötchokladrutor fast med mandel.


Nötchokladrutor

 

 

1 ¼ dl vetemjöl

½ tsk bakpulver

100 g smör

1½ dl socker

1 ägg

2 msk kakao

1 tsk vanilsocker

1½ dl grovhackade nötter till garnering

 

Sätt ugnen på 200 gr

Blanda mjöl och bakpulver

Rör matfett och socker pösigt i en annan bunke

Tillsätt ägget och sikta i kakao och vaniljsocker

Rör sist i mjölblandningen

Bred ut smeten på ett smort bakplåtspapper och placera den i en långpanna ca 25 x 35 cm

Strö över nöthacket

Grädda mitt i ugnen ca 15 min

Skär kakan direkt i 5x5 cm rutor och låt den sen svalna.

  

 


Har värk så jag mår illa nu men envis och "vill också" Inte blir det bättre av att jag sitter här heller.....


 

Igår gjorde Elle julköttbullarna, kunde nästan inte sluta småkäka, dom blir ju sååå goda med vispgrädde, julkryddor, rödlök och senap i. Frös dom fort som attan. Guld värt att få hjälp med dom.


Julköttbullar

 

 

Gudomligt goda!

1 kg nötfärs
3 dl vispgrädde + 2 dl mjölk
4-5 skivor vitt formbröd (ev 1 msk potatismjöl)
1-2 tsk svensk senap
2 mkt finhackade rödlökar
1 tsk av vardera, kryddpeppar, kanel o kardemumma
ca 3 tsk salt
2 ägg
smör till stekning

Skär bort kanterna och smula sönder brödet, häll över grädde o mjölk, låt det svälla 10 min, ser det mkt tunt ut tillsätt pot.mjöl o vänta 5 min.
Tillsätt senap, rödlöken o kryddorna utom salt, rör till senapen är upplöst.
Blanda köttfärs o salt o rör i det, tillsätt äggen, smaka av o tillsätt ev mer salt.

Stek på medelvärme i stekpanna eller på 250 gr i ugn på välsmord panna i mitten 8 min, skaka plåt/panna lite då och då. Vänd dem och kör lika länge, alltså ca 8 min till högre upp.

  

 

 

Gjorde ju första skinkan nu på Lucia, testade då ett tips att ha lite malda kryddnejlikor i ströbrödet. Blev helt ok men inte slog det Apelsin & pepparkaksgriljeringen vi gjorde förra året. Så den får det bli på den jag gör på tisd.

 

Prova detta, det blir så gott.

 

Apelsin & pepparkaksgriljering till skinkan

 

1 äggula

3 msk senap

Skalet av 1 liten apelsin + 1 msk pressad apelsin

½ msk potatismjöl

½ msk flyt. honung

Blanda och bred skinkan med det

 

4-5 krossade pepparkakor blandat med 1 msk ströbröd.

Siktas över.

  

 

Såg också ett recept på nätet på egengjord prinskorv idag, hon som gjort dom hade lättrökt dom, lite sugen att prova jag.

 

Prinskorv

 

Först kokar man upp 1½ liter mjölk som man skummar av och låter svalna.

Sen kunde göra på 2 sätt, antingen ta 1 kg var av fläskkött, nötkött och späck, eller ta 3 kg fläskfärs.

Det ska sen malas flera ggr med 1 kg halvkokt och skalad potatis.

Det ska vara riktigt finmalt.

Blanda detta med mjölken och 88 g salt, 1 msk nymald kryddpeppar och 1½ tsk lika nymald vitpeppar


Detta ska sen arbetas en hel timme i assistenten innan man tar ett litet korvhorn och fårtarmar och gör en lång, ganska lös korv som man knyter till i båda ändar.

Därefter snurrar man till prinskorvar som man också snurrar hop 3 och 3. Därför lösheten i den långa.

Ja sen kan man så klart lägga dem färska i skinkspadet till Doppet i grytan, eller lättröka dem, som helst ska ske genom kallrökning.

 

Lite svårt kanske om man inte är så van i köket men vore kul att prova tycker jag.

  

 

Jag gjorde egen korv ibland då min äldsta var liten, han var precis som Christine är nu, mjölkallergiker, jag gjorde då korvsmet, rullade "varmkorv" hårt i Gladpack som jag förslöt ordentligt i ändarna och kokade klara.

Går med vilken korvsmet som helst men jag kan inte garantera att det går med annan plastfolie.


Vi både stekte och grillade dom där sen och han kallade dom korv utan sovsäck.   

 

Men nu ska jag ta min värkande axel och arm o stryka på lite Zon innan jag kryper ner i bingen.

  

 

 

 

 

 

 



Presentation

Netas matprat

Fråga mig

1 besvarad fråga

Kalender

Ti On To Fr
1
2 3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17 18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< December 2014 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards