Matsedeln

Alla inlägg den 7 november 2013

Av Neta - 7 november 2013 23:37

 

Köttsoppan jag har i veckomatsedeln blev riktig bra, gjorde så det blev ca 2.5 liter så vi har lunch i morgon också. Klimpen däremot avstår jag gärna.   Kokade köttet redan igår så då gick det ju snabbare idag. Men funkade nästan bättre med stjälkselleri än rotselleri, blev fräschare på något vis, lyfte det hela.


 

Bakade på en halvliter också, doftar underbart i hela huset.


Elles formbröd 2st.


1 pkt jäst, 50 g.

6 ½ dl vatten, 37°C

½ dl olja

drygt 2 tsk salt

1 msk brödkrydda

100 g rågkross

100 g solroskärnor

1 kg mjölblandning, t ex 4 sädesslag eller special fullkorn

 

Smula jästen i en skål, ha i vatten och rör om. Tillsätt olja och kryddor.

Ha i mjölet, kross o kärnor, men spar 1 dl mjöl till utbakningen.

Arbeta degen 6 min med maskin eller 10 min för hand, tills degen känns smidig. Ha i mer mjöl om degen känns lös.

Låt degen jäsa under bakduk ca 30 min.

Arbeta ner degen med maskin eller knåda lätt på mjölat bakbord.

Dela degen i två delar. Forma till limpor och lägg i smorda formar.

Jäs under bakduk ca 40 min. Sätt ugnen på 225°C

Pensla bröden med vatten och strö ev lite mjöl på.

Grädda i nedre delen av ugnen 25- 30 min.

 

 

 

Sen fick C lite lust att "baka" och gjorde Frukostkakor, som inte är så nyttiga som det kanske låter för det är nog mer godis än kakor om man ska vara ärlig. Sitter inte ivägen till en kopp kaffe dock och det går snabbt. Namnet gav tjejerna dom när dom var små för det är corn flakes i.

 

Frukostkakor


100 gr smör

1 dl socker

1 dl sirap

3 msk kakao

3.5 dl cornflakes

1.5 dl havregryn

 

Ställ ut småformar på en plåt.

Smält smöret, ta av det från värmen o häll i socker, sirap o kakao.

Koka 2 min

Rör i cornflakes o havregryn och klicka snabbt i formarna.

Ställ kallt o stelna

 

 

 

Presentation

Netas matprat

Fråga mig

1 besvarad fråga

Kalender

Ti On To Fr
       
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23 24
25
26
27
28
29
30
<<< November 2013 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards