Matsedeln

Alla inlägg den 11 februari 2016

Av Neta - 11 februari 2016 23:44

Såg ni på Plus i ettan ikväll? Jag såg nästan hela och fick mig en liten tankeställare om det här med att slänga mat. Men att en 2-barnsfamilj slänger mat för 6000/år i snitt gjorde mig lite chockad, det är ju för farao en 500-ing i månaden. Motsv där är jag inte iaf. Men det är klart ungar med halvätna mackor o så, det tickar kanske på.

Viss mat ska man ju inte spara har jag lärt mig, ris t.ex bildar ju nån gas som inte ska vara så bra och hur ofta blir uppvärmt ris gott? Försöker ist koka så det går åt men det behövs ju bara att C äter "på stan" så skiter det ju sig.

Pastaskvättar däremot kan man väl ha i soppor. De gånger jag har rester av köttfärssås, tacofärs, stroganoff, grytor eller soppor försöker jag göra soppor alt pimpa till soppan till lunch dan efter, då kan pasta vara bra. Gjorde t.ex soppa på gårdagens rest av falukorvsgrytan idag, va meningen till lunch men så blev jag ensam över lunchen (drog i mig en äggifralla och en avocado ist) så då blev det middag. Var kanske hälften av grytan kvar så jag spädde, först ½ l kycklingfond direkt i soppan. Sen tog jag 3 morötter, skalade och skar i bitar och körde mjuka i 2½ dl kycklingfond i micron och hällde i det som det var. Skar sen i 3 varmkorvar och 1 liten squash. Det för att inte behöva koka de "gamla" grönsakerna. Räckte ju med att värma upp den sen. Squash mjuknar ju på 0-tid och korv behöver ju bara bli varm.

Jag räknade då ut att det skulle räcka till oss 3 ikväll och till L o mig till lunch i morgon. Det gör det med.

 

Får jag potatismos över gör jag gärna potatisbullar, till ½ l mos tar jag 1 msk mjöl, 1 ägg och mjölk, rör i så det blir som en tjock gröt som nästan rinner lite, men ska fortf vara klickbara. Så steker jag dom så, ibland i plättpannan och vi äter med bacon och lingonsylt. Tjejerna är uppfödda på det så fort vi hade mos för jag gjorde ofta mkt med flit och det var bekvämt till lunch då dom var små. Gick ju fort med om man varit i lekparken.

Vissa rester som köttfärslimpa och pannbiffar/köttbullar blir nog pålägg. Kött gör jag bara så det räcker precis, oftast med fisk också, annars slänger jag om det är stekt iaf. Potatis som blir över slänger jag, tycker det är vidrigt med uppvärmd potatis och inte speciellt förtjust i stekt, råstekt kan gå. Försöker koka bara det vi äter.

Sallad kan jag med flit göra så det räcker flera dar, så alltid på kål. Andra grönsaker kan ju också åka i en soppa, eller ätas kalla dan efter, beror ju på vad det är.

Pannkaka o våffla tar man i nypan till en kaffe.

 

Men annars är jag tyvärr dålig på rester, det är klart i en omelett kan man väl slänga i en del men gör nästan aldrig det, vet inte varför. Lika med paj, det blir för krångligt med en restpaj. Slänger nog en del tyvärr, betalar på nåt sätt för min egen bekvämlighet. Kände mig väldigt träffad när hon pratade om de 2 sista oliverna i en burk. Vi slänger nog tyvärr en del oliver om man har öppnat en burk.

Jag är dock bättre på att ta till vara det nu än när J var liten, han åt ju specialkost under en stor del av uppväxten så det var svårare då.

 

C har matlåda då hon jobbar så blir det rester sånna dar tar hon det om det passar.

 

Hur gör ni? Svara gärna i Fb-länken.

Av Neta - 11 februari 2016 00:30

Ibland gör man något nytt som bara blir så himla gott. Hittade det här receptet på nätet och beslöt mig för att prova. Grytor "alltiett" är ju så himla bekvämt och idag hade jag dessutom skärhjälp av dotra. Annars har jag ju i perioder svårt med det.
Receptet finns i veckans matsedel, men vi silade inte av buljongen utan rörde i mjölet i grädden och rörde i det. Hade i sockerärtorna då med. Kokade upp och stängde av värmen. Rörde då och då och efter ca 3 min tog jag bort kastrullen från värmen och rörde i pepparroten (lite mer än det stod i receptet) och smakade av med salt och "4peppar"

Satanigatan så gott! Varför har jag inte använt pepparrot så här förut? Kryddgrönt tyckte vi inte heller att vi behövde, det fixade broccolin. Körde en hel 250-grammare, stammen från början och buketterna med den andra svängen. Koktiderna var perfekta.
Prova det här om ni gillar grytor, korv och pepparrot!
Severade med lite miniplommontomater och senap.

Presentation

Netas matprat

Fråga mig

1 besvarad fråga

Kalender

Ti On To Fr
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
<<< Februari 2016 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards