Matsedeln

Alla inlägg den 17 december 2016

Av Neta - 17 december 2016 13:56

Det blir det här i år, en del saker struntar vi i helt enkelt. Det familjen tycker att dom absolut måste ha det får dom fixa själva, resten köper vi. Funderar till och med på köpa färdiga kakdegar i år, bara skiva och grädda. Bättre än färdigköpta iaf.
Har ju sett det här komma några år, får ju ont av att skära länge och mycket, röra, vispa och knåda.
Bengt på en Ica i stan gör t.ex en urgod sillsallad och kalvsylta efter sin mammas recept. Han är egentligen pensionerad men gästspelar på julen med de här sakerna och folk vallfärdar från hela stan.
Min sillsallad som egentligen är mormors är ju godare så klart ;-), men blir nog Bengts iår. Sylta skippar vi nog, lika kroppkakor i köttbullsstrl. och julkorv.

Just sillsallad funderar jag på om det är på utdöende? Varit på 2 julbord och inget har det funnits på. För mig är den lika viktig som skinkan.

Uppesittarkvällen med 2 timmar På Spåret, julspecial. Då har vi nog nåt färdigköpt plock. Kanske sushi rent av.

Brukar ha en dag med kalkon, i år förenklar jag det genom att helt enkelt köpa kalkonfile' och göra den som min julkalkon. Brukar inte hålla på med fyllning iaf. Marinerar i det jag brukar pensla och ösa med, men gör det också. Slipper dra bort skinn och senor, slipper ben och brosk.

Kalkonmarinad

1 dl smörolja
1 msk salt
1 tsk sv.peppar
1 msk kinesisk soja
3 tsk torkad timjan
1-2 msk pressad apelsin

Sen blir det sås på sky och grädde, Hasselbackare och brysselkål för dom som vill ha. Sallad och gele' så klart. Tror revbenen åker med den middagen också.

Skinka har jag köpt färdigkokt i många år redan, griljerar med rivet apelsinskal och krossade peppisar blandat i ströbrödet.

Lutfisk äter vi på julkvällen, den kokar jag alltid i micron.

Det som vi ändå sitter där och skär, men med hjälp av äggskäraren är rödbetssallad. Gillar ju inte majonnäs så gör med gräddfil. Sen har jag en matberedare o den är ju till stor hjälp till Jansson. Fick en omrörare i julklapp för 2 år sen så den rör i gröten. Måste vara julgröt på julaftonsfrukosten.

Sill gör jag bara 2 sorter själv, en med matjessill och den finna ju färdigskuren i bitar. Hur det är med 5- min sill vet jag inte men har ju folk här som kan fixa.
Gör en kanongod saffranssill på den.

Man tar ca hälften av spadet från sillen, skär ner en röd chili i valfri styrka, jag tar 1/2 av den snällaste och utan kärnor. Tillsätter ett kuvert saffran och smakar upp den med konc apelsinjuice. Tror det gick åt drygt hälften av en 2 dl konc. Sen vänder man bara ner sillbitarna, den blev så god.

Eftersom Christine jobbar i år blir matordningen lite annan också. Frukosten blir med julgröt som vanligt men den brukar inte bli så tidig och blir nog inte det i år heller. Jag får väl skutta upp och göra gröten iaf eller om jag rent av gör den kvällen innan, iaf Cs så hon kan ta innan hon åker.
Sen brukar vi äta det kalla före Kalle och det varma på kvällen. Nu vill vi väl se Kalle så blir nåt tilltugg till det och sen helt julbord efter det förutom lutfisken som vi äter på kvällen. Orkar aldrig den annars.
Sen jobbar hon precis hela juldagen, men då kommer sonen. Synd att inte dom kan ses då dock men hon jobbar 7.30-21

Har inte direkt planerat nåt för annandagen, kan bli så att vi åker in på rean och då blir det kanske mat ute och sen har vi ju säkert rester. Frysen är nog välfylld med.

Nyår ja det beror ju på ekonomin men det vore ju skönt att köpa nåt färdigt, är ju bara vi, förmodligen tre. Kan man väl lyxa till med? Vi köpte ju så gott från Maxi när jag fyllde. Dom har nåt med skaldjur med vet jag.





Presentation

Netas matprat

Fråga mig

1 besvarad fråga

Kalender

Ti On To Fr
     
1
2
3 4
5
6
7
8
9
10 11
12
13
14
15 16 17 18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< December 2016 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards