Matsedeln

Alla inlägg den 4 februari 2015

Av Neta - 4 februari 2015 23:43

Följer ni recepten slaviskt eller improviserar ni?

Jag har oftast bara recepten som bas, sen kan jag lägga till och dra ifrån, ändra mängder o.s.v det är väl så nya recept kommer till.

Fast en del gör jag så klart som man ska, eftersom man vet att just det är bra.


Jag är så himla glad att mina barn är bra matlagare alla 3, den största till o med utbildad kock. Han blev väldigt duktig på finmat då men jag tyckte fortf han var dålig på vardagsmat och smaksättning. Så är det inte idag drygt 20 år och 2 barn senare.


Tjejerna är intresserade båda två. Dom har alla fått varit med sen dom var små, vi hade det också rätt avdramatiserat vid matbordet. Det var inte hela världen om dom käkade med fingrarna i början, det var viktigare att dom fick i sig maten och jag ville inte att dom skulle förknippa matbordet med konflikter utan ett ställe med positiva smakupplevelser. Finns ju faktiskt tvål o vatten och trasor.

Dom lärde sig ju snart hantera bestick och då var vi snabba att berömma.

Skulle aldrig heller fallit mig in att hålla kvar dom vid bordet om dom inte sa "Tack för maten" t.ex det där tacket kom ändå om så halvvägs tillbaka till leken, däremot satt vi för det mesta tillsammans till alla åt upp. Men jag var aldrig stenhård där heller.

Matsituationen är så känslig för små barn och idag vet dom hur man för sig iaf. Vi gick ut och åt en del och där gällde andra regler presis som det gjorde på dagis. Det lärde dom sig snabbt också.


Men för att återgå till det här med improvisation, jag älskar det. Jag kan ta fram saker med tanke på en rätt men när jag börjar sen kanske jag gör helt annorlunda. Tänkte på det när jag såg Sveriges mästerkock ikväll, blev så sugen på att prova att göra Minestrone, hade ett recept


Minestronesoppa

 

 

1 liten purjo

1 msk oliv- eller rapsolja

2 morötter

2 potatisar

100 g rot- eller blekselleri

1 palsternacka

1½ l vatten + ca 3 msk grönsaksfond

2 msk tomatpuré

100 g fullkornspasta

200 g rökt skinka, fint strimlad

Persilja, finklippt

 

Ansa och strimla purjon

Skala och tärna rotfrukterna

Fräs purjon blank och smidig utan att den tar färg i oljan

Tillsätt rotfrukter, vatten, fond och tomatpuré

Koka 15 min

Vänd ner pastan och koka med den enligt tiden på förpackningen

Tillsätt skinka och persilja, servera med bröd och ost.

 

Men jag tror aldrig jag skulle göra den med både pasta och potatis. Är inte det lite kaka på kaka?

Skulle nog föredra blekselleri framför rotselleri med, fräsa den med purjon. Använder aldrig grönsaksfond utan den byts ut mot kyckling tror jag. Tror jag skulle slänga i färska tomater eller krosade från burk och minska tomatpurén eller bara smaka av med den.

Tveksam om fullkornspasta med, kanske tar risoni ist och jag lägger nog till lite krisp i form av strimlade sockerärtor. Kanske majs med för det älskar min yngsta.

Skinka eller inte, ja det är frågan? Kanske kyckling ist eller så helt vego.

 

Ja så där håller jag på   hur gör ni?

 

Använder ni mkt halvfabrikat? Många ursäktar sig på Fb matgrupper, hann inte eller va sjuk står det ofta.

Ja jag förespråkar ju mat från grunden men det är enbart för jag tycker det är kul. På sommaren i synnerhet "fuskar" jag också.Bullens korv och Gulaschsoppa köper vi då och då.

Å jag har grejer jag alltid har hemma.

 

*Färdiga kycklingspett från frysen i affärn, mer på sommaren men utmärkt o ta till annars med när man bara ska äta lite mys. Dom väger 30 g.

*Burkar med bönor och tomater. Händer att jag kokar bönor också om jag har lust.

*Gör nästan alltid Knorrs lasange eller ännu hellre lasagnette, så smidigt. Gör jag själv så gör jag bara en sås, typ köttfärsbechamel ;)

*Färdig smördeg och även frysta fyllda smördegspiroger, knyten och allt va det är. Ibland pizzakit.

*Lidl:s Chicky bits, för att dom är gjorda på helt kött och vi gillar dom.

*Lika har dom Fish & chips som är hela fiskbitar, så gott.

*Även deras Remouladsås, finns ingen så bra och prisvärd.

*Kebab från Järvsö kebab

*Dressingar på flaska, det senare kanske mest på sommaren då det är smidigt att ta med till stranden o så.

*Junis kryddors Bearnaisesås, jag kan inte äta någon annan. Jo möjligen från fryst.

Säljs på nätet men med svindyr frakt så just nu är vi utan tills vi kan stöta på dom på en marknad. Annars får vi ta det när vi passerar Falun där dom har butik. Blir en stooor hink då.

*Lättdryck och juice kan jag köpa men aldrig nånsin färdig saft eller sylt, det vill jag göra själv.

Bannlyst här är också mix på våfflor, scones och sånt. Krämer på tetra. Margarin. Färdig fruktyoghurt är också sällsynt här. Möjligen vaniljyoghurt.

 

Vad fuskar ni med?

 

 

 

 

 

 

 

 

 


Presentation

Netas matprat

Fråga mig

1 besvarad fråga

Kalender

Ti On To Fr
            1
2
3 4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20 21 22
23
24
25
26
27
28
<<< Februari 2015 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards