Matsedeln

Direktlänk till inlägg 17 oktober 2015

Fylld formfranska

Av Neta - 17 oktober 2015 00:33

 

Just den här blev inte så god tyckte jag. Gjorde exakt efter receptet men tyckte den blev väl söt av ananasen och inkråmet man skulle ha med blev lite "löst" eller hur jag ska förklara det. Osten var lite väl mycket med. Den behövde också grädda nästan 10 min mer i ugnen än vad som står i receptet. Men den blev verkligen frasig och fin på utsidan av det våta bakplåtspappret.

Jag har fler recept på sånna här, så jag kanske provar nån mer. På 70-talet var det ju partymaten nr 1 detta.


Elle pratade om stuvning och jag hittade verkligen en sån i mina gömmor men hur kladdigt blir inte det? Känns som det blir för mycket på något vis med en hel fralla full med svampstuvning.



Fylld franska med champinjoner


1 helt franskbröd
150 gram färska champinjoner
1 gul lök
Salt & peppar
2 msk vetemjöl
2 dl grädde
2 dl vatten
1 tsk soya
Lite fond eller buljongpulver
Salt & peppar

Skivad ost, skivade tomater

Riven ost


Sätt ugnen på 225 gr

Dela franskbrödet på längden, gröp ur något i mitten, rosta det en stund i ugnen. Spar urgröpet till ströbröd.

Hetta upp en stekpanna. Fräs svampen utan smör tillsammans med löken tills svampen mjuknat och krympt.

Tillsätt en klick smör. Vänd runt, salta och peppra.

Pudra över vetemjölet (redning) och späd med grädde och vatten. Tillsätt soya och buljong. Låt såsen puttra ihop.

Smaka av med salt och peppar. Ställ åt sidan så länge.

Fyll med stuvningen.

Toppa med skivade tomater och ost.

Lägg på ”locket” och riv över ost. Gratinera ca 20-25 min.

 

Då känns det här med köttfärs bättre och inte i nån av dom här har dom ju använt inkråmet eller gjort nån äggstanning, tro jag ska testa med köttfärs en annan fredag.

 


Köttfärsfylld franska

 

1 hel franska, inte för färsk
200 g köttfärs
1 lök
100 g champinjoner
½ msk kapris
1 dl fraiche
Salt & peppar
2 tomater
2 dl riven smakrik ost

 

Sätt ugnen på 220 gr
Skär av ett lock och gröp ur franskan, rosta alltsammans lite i ugnen.
Urgröpet torkas och används som ströbröd
Fräs köttfärs, lök och champinjoner, tillsätt fraiche och smaka av.
Rör i kaprisen.
Fyll franskan med röran, skiva och lägg på tomaterna
Strö över riven ost och lägg på locket
Gratinera i ca 25 min.

 

Provar ni nån av dom så tala gärna om vad ni tycker.

 

 


 

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Neta - 2 mars 2020 18:36

Den här bloggen upphör nu

Av Neta - 6 oktober 2019 22:28

Åtskilliga veckomatsedlar och recept ligger här. Varsågod och sök inspiration och dela med er av recepten. ...

Av Neta - 29 mars 2019 09:40

  Kanske börjar skriva här ”igen”   

Av Neta - 5 april 2018 14:16

Använder nu för tiden paddan mer än den fasta datorn. Här blir vissa tecken och smileys bara frågetecken. Tänker därför testa en annan portal och finns nu på netaave.wordpress.com. Den ersätter båda bloggar jag haft här. ...

Av Neta - 2 april 2018 13:58


   Veckans smaksättare:     Fänkålsfrön har söt och aromatisk smak med undertoner av anis och dill och ingår ofta i chutneys, bakverk och vid syrning. En mycket vanlig ingrediens i indiska köket och passar också till potatis- och grönsaksrä...

Presentation

Netas matprat

Fråga mig

1 besvarad fråga

Kalender

Ti On To Fr
     
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12 13
14
15
16
17 18
19
20
21
22
23
24
25
26 27
28
29
30
31
<<< Oktober 2015 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards