Matsedeln

Alla inlägg den 7 oktober 2015

Av Neta - 7 oktober 2015 22:42

 


På vänstra halvan av bilden här ser ni det som en gång var en ugnsform. 10 min innan maten var klar idag så smällde det till i ugnen och började rinna ut vätska. Hela lådan under och alla formar och plåtar där blev liiiite kladdiga då. Det ni ser av ugnen där till höger är ca 1/3 del av den vätska som hamnade där. Tack och lov för Torkys uppsugningsförmåga.

Jag har iaf nystädat kök nu   


Formen har jag haft sen jag flyttade hemifrån -71 så den hade väl gjort sitt men den hade ju inte behövt spricka i ugnen med mat i. Hade varit lämpligare i diskmaskinen tycker jag    Potatis och korvgratången hade stått inne i 50 min, nu hade jag lagt på tomater och ost och den skulle gå i 20 min till. Blev bara 10 sen small det till och maten blev aningens torr då. Men vi var hungriga så det gick i. Värre för C som inte har nån matlåda i morgon   för precis allt tordes jag ju inte ta. Såg ingen skärva som var borta men man vet ju inte. Fick över det i en ny form och sen körde vi på tallrikarna i micron till potatisen var mjuk.

Tröstade oss med lite hallonsorbet efteråt. Är ju iaf lillördag.   


Ja vi fick oss ett skratt iaf för det var ju rätt dråpligt. Och C får väl äta pasta eller nudlar o köttbullar i morgon. Hon har bara haft pasta i matlådan 5 dar eller så, va mkt därför jag gjorde en gratäng för den blir ju bra även uppvärmd.


Finns iofs blomkålsoppa efter lunchen med, men har en känsla av att hon inte vill ha det. Blomkål är inte hennes bästa precis.   trots att den är hemkokt.


Har nåt liknande hänt dig? Skriv i kommentarsfältet och berätta.



Av Neta - 7 oktober 2015 00:05

 

När vi var på Maxi i torsdags så hade dom 3 paprikor för 10 kr, bara gula och röda. Hade en 750 g förpackning hemma med i den var en gul, en röd och 2 gröna. Ganska stora med. Köpte 6 av varje färg och skar ner och frös in. Man behöver ju inte hålla på förvälla utan det är bara frysa.

Gjorde så med tomater förra året med då vi fick så mycket och purjo har också varit billigt och det fryser jag också som det är.

L har plockat svamp så det finns en del + att jag köpt både vita och bruna champinjoner, förvällt och fryst.


Har inte gjort några rotfruktsbaser men nu hade affärn här billiga rotfrukter igen så det hinner jag kanske.


Så skönt att ha lite sånt där klart i frysen. Vi äter ju rätt mkt både soppor och grytor på vintern och skönt att slippa hålla på strimla grönsaker varenda gång, bara tömma några småpåsar i grytan.


L tog skräpet från paprikorna och grävde ner i komposten


 

Kolla vad han hittade    vi har väl slängt nån groddig potatis där och då har det grott. Blir väl ett kok iaf. Vi har ju annars ingen egen potatis, lönar sig inte då vi ju har många odlare med självplock i närheten. Bara hoppas att parikakärnorna gror i vår nu. I år har vi bara haft tomater men vi brukar ju ha både gurka och paprika med.

Petade ner vitlök i en pallkrage häromdan med. Räcker ju inte länge det lilla vi får där men det hör till att ha på nåt vis precis som mangold, sockerärtor och bönor. I år blev det ju inget sått dock, inte ens dill. Skärpning till nästa år alltså. Var ju en konstig vår i år. Sen var inte jag så 100 heller den där tiden då allt ska ner. Tur det finns andra som odlar då, och att hovleverantören Nelins finns.   


Ska väl torka lite av örterna med, har dom i en 3-dubbel (på höjden) pallkrage så dom klarar sig från frost ett tag. Ska göra eget örtsalt, gjorde lite på prov i fjol pch attans va fint det blev, alldeles ljusgrönt då jag mixade torkade örter och flingsalt så det var lite grovt bara. Funkade kanon i kaffekvarnen jag har till matberedaren. Tror jag smög i lite peppar med. Blev inte att jag gjorde nåt mer sen men i år ska jag göra större sats. Gjorde på rosmarin, dragon, lite gräslök och citrontimjan.


Har spart lite recept på kryddblandningar med, har inte allt själv men torkade örter finns ju att köpa med.


Fransk salladskrydda

 

 

2 msk torkad kyndel
2 msk torkad rosmarin
2 msk torkad timjan
2 msk torkad oregano
2 msk torkad basilika
2 msk torkad mejram
2 msk torkade fänkålsfrön

 

 

Salladskrydda, Italiensk

 

3 msk basilika, torkad

3 msk oregano, torkad

3 msk persilja, torkad

1 msk vitlökspulver

1 msk lökpulver

1 tsk timjan, torkad

1 tsk rosmarin, torkad

1 krm svartpeppar

1,25 krm chiliflakes*

 

Blanda ingredienserna och förvara dem i en bra kryddburk


 

 

Pizzakrydda, alla örter torkade

2 tsk Oregano
 ½ tsk torkad Lök
1 krm tork vitlök eller vitlökspulver
1 tsk Koriander
1 tsk Paprikapulver
1 tsk Basilika
1 tsk Rosmarin
1 tsk Mejram
1 tsk Timjan

 

Örtagårdskrydda

 

 

1 msk paprika,

1 msk rosmarin,

1 msk oregano,

1 msk mejram

1 msk basilika

1 msk torkad lök, t.ex ramslök, gräslök eller purjo

Ev 1 pr vitlöksklyfta

 

Örtsalt, går att göra på färskt med

 

 

2 dlGrovt flingsalt
2 st klyftor färsk vitlök
12 blad Färsk oregano (ca)
Färsk rosmarin - blad från en liten kvist
Färsk timjan - några kvistar

 

Börja med att ta en mindre mängd salt och lägg i morteln tillsammans med de färska kryddorna och vitlöken.
Stöt samman så att salt, vitlök och kryddor blandas väl.

Tillsätt ytterligare önskad mängd salt i morteln och mortla loss.
Slå över det färdiga örtsaltet i en tätslutande burk.

 

 

 

1 msk torkad = 3 msk färskt.

 




 

Presentation

Netas matprat

Fråga mig

1 besvarad fråga

Kalender

Ti On To Fr
     
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12 13
14
15
16
17 18
19
20
21
22
23
24
25
26 27
28
29
30
31
<<< Oktober 2015 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards