Matsedeln

Alla inlägg den 15 oktober 2015

Av Neta - 15 oktober 2015 19:08

Recept har ni i veckans matsedel.
Äggkaka är som ett mellanting mellan ugnspannkaka och omelett.
Det som kan vara svårt är att vända den. Man måste ha ett lock som täcker stekpannan men som är någorlunda platt och det behöver smörjas lite. Sen att vänta tillräckligt länge innan man vänder, det ska inte rinna någonting på ytan. Därför kan man inte göra den på för hög värme för då blir den ju bränd innan man kan vända. Inget om man har bråttom alltså.
Vända en är inte speciellt svårt men man behöver vara lite snabb. Vitsen med att vända med lock är. Ju att ovansidan ska få färg. Så från locket låter man den bara glida ner igen, då är ju ovansidan neråt, därför det behöver vara lite smort.
Jag vet att det finns något som heter skånsk äggkaka, men hur den skiljer sig från den här vet jag inte.

Sen äter man med stekt, rimmat fläsk. Finns det något så gudagott? Vi äter det alldeles för sällan kände jag igår. Lingonsylt är gott till med men för mig inget måste. Här åt vi med majs och det var gott men godast är nog med rårivna morötter. Jag brukar göra en lite tunn men med gräddfil gjord pepparrotssås till morötterna och det är kanongott, men då skippar jag lingon. ;-D

Ikväll blir det Köttfärsgulaschsoppa, det är nog en av mina soppfavoriter. Matig och god. Står en äppelkaka i ugnen med, till fikat senare ikväll. Bild kommer på insta " netaave". Jag har skurit allt sen fick jag ledigt för att se "Gokväll" och " gör om mig" tycker det är kul att se. C o L härjar i köket just nu.

Presentation

Netas matprat

Fråga mig

1 besvarad fråga

Kalender

Ti On To Fr
     
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12 13
14
15
16
17 18
19
20
21
22
23
24
25
26 27
28
29
30
31
<<< Oktober 2015 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards