Matsedeln

Alla inlägg den 24 september 2013

Av Neta - 24 september 2013 14:27

Mer och mer ser jag frågan på olika matforum om billig mat. Där får man ju börja med råvarorna och vad man handlar, utnyttja veckans extrapriser och göra matsedeln efter den.

Men också lära sig ta reda på resterna, även småskvättarna jag gör t.ex när jag kan soppa på rester av köttfärssås, stroganoff och grytor. Mycket kan stoppas i en omelett eller en paj. Korvskivor och annat torrt kan bli en pytt.


Det som jag alltid ser till att jag har hemma är olja, vinäger, lök, buljong, krossade tomater, burkbönor, potatis och ägg.

I frysen finns alltid grönsaker, wok, majs och bönor samt nån blandning.

Köttfärs köper jag 2-3 kg när det är billigt och väger upp i 400 g paket. Delar fläsk, kassler och grytbitar som jag köper i storförpackning på samma vis och har för det mesta fisk som inte är panerad där också.


Vågen är alltså ett bra redskap, jag klarar mig inte utan min. Försöker också hålla mig till mina matsedlar.


Morötter och vitkål är basen i vintersalladen, sen är det bara använda fantasin men går utmärkt som det är också. En rotfruktsbaserad sallad håller flera veckor i kylen om man kokar upp en dressing på olja, vinäger och kryddor och slår över. Skönt också att slippa hålla på skära och hacka inför varje måltid.

Jag köper paprika o purjo nu på hösten när det är billigt och fryser strimlat, det funkar utmärkt i grytor, soppor och köttfärssåsen, dessutom klart att bara slänga i maten. Köper färskt också men då den är så pass dyr på ickesäsongen så tar jag av den frysta i maten.


Men det man spar mest pengar på är att baka sitt eget matbröd, är man ett ensamhushåll kan man ju dela det och ta fram en bit i taget, bröd gör jag 4 på en deg på 1 liter och det är mer ekonomiskt än att göra småbullar typ frallor.


Mejeriprodukter till frukost o mellis räcker för barnen, vatten till maten de andra måltiderna.


Frukt är nog den största men också en av de viktigaste inköpen, jag köper det som är billigt och säsong för.


Finns säkert annat man kan göra också men det här är det jag kommer på nu. Vi är 3-4 pers i vårt hushåll då äldsta dottern är mkt hemma, men våra hushållskostnder inkl allt i hygien, städ, disk o tvätt ligger på mellan 3-3 500/månad.

Presentation

Netas matprat

Fråga mig

1 besvarad fråga

Kalender

Ti On To Fr
           
1
2
3
4
5
6
7 8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
<<< September 2013 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards