Matsedeln

Alla inlägg den 14 juni 2012

Av Neta - 14 juni 2012 23:10

Igår åt vi rester ac baconmoiset t lunch och delade på en sillburk på kvällen, ja lite färskisar och "kladd" med gräslök till så klart. Tog en öl till också och det händer inte ofta med mig, är ju mer för vin men inte till matjesill då ;)

Det är faktiskt svårare att hitta på mat när man bara är två tycker jag, så därför slängde jag bara fram ett par isterband i morse. Enkelt o bra. Så messade E o skulle komma, tyyyypiskt när man tagit fram så precis... men sa åt henne ta med sig ett eget då.

Så det blev isterband med färskisar och stuvade sommargrönsaker från fryst. Inte lika gott som stuvad vitkål till men det funkade.

  Innan gjorde E det här, olika sorters meloner, rödlök, lite sallad och fetaost. Hon är mysig min äldsta tjej, vill alltid bidra på något sätt. Kakor t fikat hade hon med också.


Vi har börjat prata lite om midsommarmaten också och jag märker på matklubben.se där jag är med att min matjesillröra med rödbetor börjar sparas av folk nu. Dom söker väl helt enkelt på Matjessill nu och hittar det. Den är som en lite mildare gubbröra.


 


1 brk matjessill, 200 g
4 hårdkokta ägg
1 dl tärnade rödbetor
1 rödlök
1 liten knippa eller 1 msk torkad gräslök
1 dl gräddfil, kan bytas mot 1 dl matlagningsyoghurt
1 dl matlagningsyoghurt
1 krm nymald svartpeppar
Ev 1 tsk rödbetsspad för färgens skull


Grovhacka sill, ägg och rödbetor
Finhacka rödlök och gräslök
Rör ihop alla ingrdienser och smaka av
Låt den stå en stund före servering.
 
Om jag ska göra den vet jag inte än.
 
Om det är fint väder kanske vi åker en sväng uppåt Dalarna, vi har ju inte så långt dit och jag har aldrig sett en dalekarliskt midsommarfirande. Isf är det väl picknickvänlig mat som gäller den dagen.
 
Annars är det så härligt nu att både nektariner, biggaråer och jordgubbar börjar finnas, det senare också  närproducerat. Det är sommar för mig. Jag är för övrigt ständigt sugen på jordgubbar nu för tiden.
 
  I synnerhet när jag sätter på och stänger av datorn   



Presentation

Netas matprat

Fråga mig

1 besvarad fråga

Kalender

Ti On To Fr
       
1
2
3
4
5
6
7 8
9
10
11 12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
<<< Juni 2012 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards