Matsedeln

Alla inlägg den 12 juni 2012

Av Neta - 12 juni 2012 23:20

Idag kokade jag rabarbersaft, hittade 2 kvarglömda påsar i gargefrysen.


  Dom såg nästan frystorkade ut.


    Det var lite drygt 2 kilo, la till skalen från 500 g färska (för färgens skull) så kokade jag det i 10 minuter med 6 dl vatten och 6 kryddnejlikor.

Silade i ca 2 timmar, kokade upp saften som blev, i med 5 dl socker, blev dryga litern, kokade upp igen och skummade. Klart!

Tillbaka med rabarbermassan i kastrullen, vatten på så det täckte + nån liter till, kokade 10 min och nu får den rinna över natten.

Den sötar jag lite mindre, ca 3 dl per l avrunnen saft och har till maten. Annars gör jag lika. Båda späs väl 1-5.


  Den här dimmiga historien är de 500 g färska skalade och skurna rabarber. 1 dl socker och ett par msk potatismjöl blandades och siktades över. Smuldeg: 3 dl mjöl, 125 g smör och ½ dl socker. 225 gr i ca 20 min. Avnjöts till fika med vaniljglass.


Middagen blev nån slags baconmojs till pasta   


      Har ju berättat tidigare om baconsnitt som dom säljer på Citygross, i veckan hade dom det för 19 kr/kg och då är det väldigt lite fett och detta är äkta rökt bacon, inget fuskande med rökarom som scan m.fl har.

Vi fräste ca 400 g bacon med 2 hackade gula lökar och ca 100 g frysta kantareller.

Blandade i 5 dl vätska en blandning av mjölk, en gräddskvätt och vatten + ett par msk chilisås och lite press vitlök, samtidigt hade vi i en strimlad vit paprika, kokade 5 min och i med "en näve" halverade sockerärtor, och maizenaredning, rörde om och kokade 1 minut till.

Åts med pastasnäckor och en repris på gårdagens sallad fast nygjord. Mumsigt blev det!



Presentation

Netas matprat

Fråga mig

1 besvarad fråga

Kalender

Ti On To Fr
       
1
2
3
4
5
6
7 8
9
10
11 12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
<<< Juni 2012 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards