Matsedeln

Alla inlägg den 7 juni 2012

Av Neta - 7 juni 2012 21:34

Fördrinken var på vårt hemmagjorda fläderblomsvin, och fruktsoda 50/50 , 3 l totalt och 500 g frysta jordgubbar varav hälften fått tina i bara vin och resten tillsattes precis före serveringen med fruktsodan. Då får man en fin jordgubbssmak på den.


Här kommer receptet på Fläderblomsvin.


30 klasar Fläderblom
2 st Apelsiner i skivor
3 st Citroner i skivor
2 kg Socker
5 L Vatten
30-35 gr Jäst


Lägg blommor och frukt i en stor kruka. Häll socker, sedan kokande vatten över. När blandningen är ca 40 grader smulas jästen i. Rör om, låt stå
4 dygn. Sila och häll på flaskor eller damajeanne. Gasbinda till kork. Sila på flaskor efter 2 månader. Lagra gärna till nästa sommar.


TIPS
En varm sommardag smakar det förträffligt med Fläderblomsvin och Cider



Vi har fått otroligt mycket credd för maten och det var inte så mycket märkvärdigheter. Köttet en dubbelmarinerad fläskytterfilé med vitlök, citron och rosmarin finns några inlägg ner.

Kycklingen var vanliga kycklinginnerfiléer marinerade i grillolja med vitlök. Stektes i ugn 225 gr i 15 min.

Tzatsikin och mangosåsen finns några inlägg ner också.

Pastasalladen gjordes på pasta tricolore, skruvar och i den en salladsblandning från coop (125 g påse X-pris nu den här veckan 2/30) med bl.a spenat i och sen rädisor, rödlök, sockerärtor och majs. Dressad med olivolja, vit balsamico, fransk salladskrydda och salt & sv.peppar

Svensk färskpotatis kokad med mycket salt och dill.

Gurksoppan som serverades i engångsglas med sked i hittar ni också några inlägg ner som vegetariskt recept.

Sparrisen var från fryst, värmdes tinad och saltad i ugnen (den var ju ändå varm) och sen revs det färsk parmesan över.


  Tomat & mozzarellasalladen är det enda jag har foto på och där varvade jag skivad mozzarella och skivade tomater i ett runt fat med kant jag har och så strödde jag klippt vårlök över, precis före ringlade jag över en vanlig vinegrätt på vit balsamico.


På grönsaksfatet hade jag halverade minitomater, gurkstavar, strimlad vit, gul o röd paprika och kvartade rädisor. I mitten en skål med hemgjord dip på gräddfil, salladskrydda, paprikapulver, salt & svpeppar, kanske nån ört också var sonen som gjorde den så jag vet inte säkert.


Färskosten har ni recept på i förra inlägget, jag personligen tyckte den blev väl smakrik, tar nog mindre än en hel påse tacokrydda nästa gång. Men många tyckte den var toppen.

Vi hade brieost också och physallis och vattenmelon i trekanter.


Brödet var det många som lovordade det var det här receptet men ist för dinkel hade vi fint rågmjöl och sen vanligt vetemjöl. Kalljästa bröd passar bra på en buffé.


Latmajas bröd

 

 

1 pkt jäst

12 dl kallt vatten

4 tsk salt

4 tsk flyt honung

400 g dinkel

ca 1 kg vetemjöl special

 

Rör ut jästen i det kalla vattnet

Tillsätt honung och rör till det löser sig

Tillsätt salt, dinkel och vetemjöl special

Jäs 2 timmar

Degen som är ganska lös hälls sen upp på en långpanna, hjälp till med en slickepott men rör den inte för övrigt

Sätt ugnen på 250 gr

Jäs 25 min

Sätt in långpannan i nedre delen av ugnen samtidigt som du sänker till 225 gr

Grädda 25 min.

¼ av satsen kan göras till 1 bröd

 

Tårtorna gjordes på rulltårtsbottnar 3/tårta som fylldes med mosad banan på ena och vispad grädde smaksatt med lemon curd och frysta blåbär som fick tina i tårtan på den andra, grädde och jordgubbar på och blå och gula blommor av sockerpasta med vaniljsmak.

 

Drycker, rött, vitt och rosévin, öl o läsk. Till avec fanns Sherry, 2 sorters Baileys, coffe och orginal samt Mozart gold som är en mörk chokladlikör med tydlig känsla av chokladmousse.

 

Igår åt vi lite av resterna, kött o pastasallad idag skulle halva familjen iväg så då blev det "snabbmat" köttbullar och pasta. så det känns inte som jag direkt lagat nån mat efter och på lö blir det festrepris, då kommer några som inte kunde i tisdags, några justeringar kanske men återkommer om det.

Presentation

Netas matprat

Fråga mig

1 besvarad fråga

Kalender

Ti On To Fr
       
1
2
3
4
5
6
7 8
9
10
11 12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
<<< Juni 2012 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards