Matsedeln

Direktlänk till inlägg 15 juli 2012

Parisare på riktigt

Av Neta - 15 juli 2012 23:52

Trodde väl inte jag skulle bry mig så mkt om den här bloggen i sommar men vädret gör ju att det tillbringas mkt tid vid datorn. Idag så gjorde vi Parisare igen men inte så som jag skrev om förut, utan vi upptäckte att dom flesta recept om man söker på det innehåller både rödbetor och kapris. Så vi testade idag.


         


Svällde först torkad lök i grädde då min färska var slut, tillsatte färsen med kapris och rödbetor, kryddade med salt och sv.peppar


       


Fördelade färsen på 4 brödskivor och stekte dom med köttfärssidan ner i pannan först, toppade med stekt ägg och friterad, torkad lök och serverade med ättiksgurka och lite grönsaker.


Till 4 använda jag:

4 formbrödskivor

400 g färs

1 msk torkad lök motsvarar ungeför 1 färsk

2 dl grädde

1 hackad inlagd rödbeta

2 msk kapris

salt och sv.peppar


  Till fikat avnjöt vi den här godingen


Toscakaka


150 g smör

2 ägg

1 1/4 dl socker

2 dl vetemjöl

½ tsk bakpulver

½ dl mjölk eller grädde

smör och ströbröd till formen


Glasyr:

75 g smör

1/4 dl socker

1½ msk vetemjöl

1½ msk mjölk

50 g mandelspån


Sätt ugnen på 175 gr

Smörj och bröa en rund form med löstagbar kant

Smält fettet och låt det svalna

Vispa ägg och socker pösigt

Tillsätt mjölet blandat med bakpulvret

Rör sist i matfett och vätska, häll smeten i formen

Grädda på galler i nedre delen av ugnen i ca 20 min

Blanda under tiden ingredienserna till glasyren i en kastrull

Värm under försiktig omrörning till den tjocknar något, men den får inte koka

Bred glasyren över den knappt färdiga kakan och grädda ytterligare 15 min

Låt den svalna innan ni lossar kanten.


 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Neta - 2 mars 2020 18:36

Den här bloggen upphör nu

Av Neta - 6 oktober 2019 22:28

Åtskilliga veckomatsedlar och recept ligger här. Varsågod och sök inspiration och dela med er av recepten. ...

Av Neta - 29 mars 2019 09:40

  Kanske börjar skriva här ”igen”   

Av Neta - 5 april 2018 14:16

Använder nu för tiden paddan mer än den fasta datorn. Här blir vissa tecken och smileys bara frågetecken. Tänker därför testa en annan portal och finns nu på netaave.wordpress.com. Den ersätter båda bloggar jag haft här. ...

Av Neta - 2 april 2018 13:58


   Veckans smaksättare:     Fänkålsfrön har söt och aromatisk smak med undertoner av anis och dill och ingår ofta i chutneys, bakverk och vid syrning. En mycket vanlig ingrediens i indiska köket och passar också till potatis- och grönsaksrä...

Presentation

Netas matprat

Fråga mig

1 besvarad fråga

Kalender

Ti On To Fr
           
1
2 3
4
5
6
7
8
9
10 11 12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Juli 2012 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards