Matsedeln

Alla inlägg den 23 januari 2018

Av Neta - 23 januari 2018 17:56

Lånad bild.

Stångkorv är något vi gillar i den här familjen. Det börjar dock bli svårt att hitta i butikerna, dålig efterfrågan helt enkelt. Till och med vårt lokala lilla charkbolag har strukit den från sin produktlista. Men vi som är födda på 40-50 talet vi är ju vana att ha den på vår meny.
Mina barn är uppväxta med det också, billigt och gott.

Min äldsta dotter trodde länge att det hette käk. Haha! Det var ju lätt att göra även för den som inte är så slängd i matlagning och när maken var ensam med dom och skulle laga middag blev det väl stångkorv ibland. Och då sa han, nu ska vi göra käk.... Han sa det säkert om annat också men just med stångkorv hade fastnat hos henne. Det ska ha varit när han var barnledig m C, så hon var väl bara 6 år.
Hon har berättat det här helt nyligen då hon också saknar det i butikerna.

Jag frågade efter den på en av våra större butiker och då visste inte ens den personalen där som ändå jobbade i charken var det var. Då blir jag lite mörkrädd.
Den är ju som isterband fast inte rökt, sen är väl smaksättningen lite annorlunda kanske. Stångkorv skalas alltid och steks antingen kluvna på längden på båda sidor eller med tärnad potatis rå eller kokt, till ett smul. Äts med stekt ägg och rödbetor.

Är ni fler än jag som saknar den kan vi väl hjälpas åt att fråga efter den i affärerna.

Jag hittade ett recept och tänker att man kanske skulle prova att göra egen. Är inte mkt för inälvsmat så isf tänker jag göra den på färskt griskött och högrev med ben. Kokar tillsammans och så får man ju buljongen på köpet.
Vet inte riktigt vad för kokkött på grisen som blir bäst, men det för att fettet behövs för den ska hålla ihop. Tänkte rådfråga på nån butik. Däremot har jag fått för mig att det är kryddpeppar i. Jag kan ha fel men gör nog ett prov med det iaf. Någon som vet?

Vad jag kan se så sker ju all tillagning innan den stoppas, tänker då att eftersom den ändå ska skalas vid tillagningen så kan man rulla in korvarna i plastfolie ist. Eller om man föredrar Stångkorv special som det heter när man steker den med potatis till ett smul helt enkelt göra platta paket i frysen som man gör med köttfärs.

Nu blev det lite reklam för den här sidan men den får ni på köpet. Haha! Men köper inte det där med ättiksgurka, saltgurka, dijon eller grädde, men det är jag det.
Blir väl ett nytt inlägg då jag kommit mig för att göra den.

Presentation

Netas matprat

Fråga mig

1 besvarad fråga

Kalender

Ti On To Fr
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Januari 2018 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards