Matsedeln

Alla inlägg den 10 april 2017

Av Neta - 10 april 2017 22:44

Du behöver 2 lika stora mittbitar av en laxfile', avfjällade. Dom här är på 400 g styck och har varit frysta i 5 dygn. Minimum är 3 dygn på frystid. Fisken ska vara tinad då den gravas.

Jag brukar göra några hål med knivspetsen på skinnsidan.
Jag använde till gravningen
Ca 30 g hel färsk dill med stjälkar
1/2 dl salt
Knappt 1/2 dl socker
2 1/2 tsk stötta pepparkorn, idag hade jag lite vitpeppar och resten rose'peppar.
Blanda salt, socker och peppar

Jag skär över dillen inkl stjälkarna grovt

Jag lägger ca 1/4 del av saltblandning och dill i dubbla fryspåsar, brer ut det så att det täcker en yta lika stor som fiskbiten

Lägger på fisken med skinnsidan neråt

Strör på 1/4 del saltblandning

Lägger på 2/4 del dill och på det 1/4 del saltblandning till på den som är till den fiskbit jag lägger ovanpå.

Lägger på den andra fiskbiten, den smala sidan mot den tjocka. Lägger på lite saltblandning och dill på kortändan

Fördelar de sista av saltblandning och dill på den skinnsidan, försöker få det att täcka jämt.

Försluter påsarna tätt om, masserar allt lite så saltet jobbas in överallt och dillen fördelas jämnt.

Lägger påsen på en djup tallrik i kylen i 3 dygn, vänder den morgon och kväll. Har en djup tallrik för det bildas vätska och det kan läcka, det är bara att hälla av isf.

Sen tar du ut fiskbitarna, torkar av dom och skär tunna skivor på snedden jäms med ränderna i fisken. Färdiggravad lax går utmärkt att frysa igen, i bit eller skivad.

Hela proceduren tog ca 5 min, och är så mkt godare än köpt färdiggravad.

Servera med gravlaxsås på bröd, på buffe' eller med kokt potatis.


Gravlaxsås:

2-3 msk svensk gärna grovkornig senap

1 msk socker

½-1 msk vit vinäger

2 krm salt

½ krm vitpeppar

1 ½ dl olja

2-3 msk finklippt dill

 

Blanda alla ingredienser utom olja o dill till såsen, tillsätt oljan i en tunn stråle under kraftig omrörning. Rör därefter ner dillen.

 

 

 

Presentation

Netas matprat

Fråga mig

1 besvarad fråga

Kalender

Ti On To Fr
         
1
2
3
4
5 6
7
8
9
10 11 12 13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
<<< April 2017 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards