Matsedeln

Alla inlägg under augusti 2016

Av Neta - 4 augusti 2016 10:16



 

Hej! Det är jag, Elle ( Netas äldsta dotter) som skriver det här inlägget. Häromdan testade jag att göra Zucchinisallad. Det var jättegott och påminner verkligen om potatissallad.
 
Ett alternativ till potatissallad, där man använder zucchini i stället för potatis. Passar till Kassler, Kyckling, Grillat eller vad man vill 😊

Portioner: 4


1 stor zucchini

en klick smör

1 liten purjolök eller knipplök

2 dl crème fraiche eller gräddfil

0.5 dl majonnäs

2-3 tsk dijonsenap 

1 liten vitlöksklyfta

1 msk dill (fryst)

1 msk persilja (fryst)

salt och svartpeppar


Skala och tärna zucchinin. Strimla purjolöken fint.

Stek zucchinin i smör på svag värme, salta och peppra. När zucchinin börjar mjukna lite, ta upp den så den får kallna. Fräs ev med löken nåt varv på slutet.

Blanda crème fraiche/gräddfil med majonnäs och senap. Pressa ner vitlöksklyftan. Smaksätt med salt, svartpeppar, dill och persilja.

Blanda ner zucchinin och purjolöken i såsen.

Smaka av och låt stå en stund.


Dagen efter var det ungefär hälften kvar. Då hade vi i ca 1/3 normalstor zucchini för att dryga ut den lite. Jag skalade den, tärnade den fint och hade i den rå. Det blev också gott 😊

Av Neta - 2 augusti 2016 20:43

Var så sugen! Hade laddat hela dan. Men dom gick inte att äta. Vet inte om det var fel på just vårt paket men dom var så fruktansvärt salta.
Jag brukar alltid koka ny lag men idag var det ju "bara vi" som skulle äta så jag bara tinade. Kunde få i mig några st om jag tog lite vattenmelon emellan men vad är det för njutning?
Det värsta är att jag har ett pkt till men det ska få ny lag. Jag brukar ta med lagen i paketet också när jag kokar ny men så blir det nog inte den här gången.

Jag kokar upp

1 lit vatten
1 burk öl
20 dillkronor eller 3 msk dillfrö
1-2 tsk socker
Och egentligen 1/2 dl salt men skippar nog det med nu.

Spar kanske den egna lagen och kryddar med om det behövs men isf får det bli tsk-vis.

Vilka var det då vi köpte

59kr på Maxi denna vecka.

Presentation

Netas matprat

Fråga mig

1 besvarad fråga

Kalender

Ti On To Fr
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Augusti 2016 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards