Matsedeln

Alla inlägg den 11 augusti 2016

Av Neta - 11 augusti 2016 23:49

Jag tänker inte börja blogga med matsedlar förrän v 35 eftersom vi har lite semester kvar som vi spart till skolorna börjat.

Tänkte iaf tipsa om lite bröd nu när det är lite kyligare. Först ett till er som inte äter så mkt mjöl. Lite nyfiken själv på detta, aldrig använt fiberhusk men det ska inhandlas.


Kesobröd utan mjöl

 

 

Ca 15 bitar

 

500 g Keso

4 ägg

2 tsk bakpulver

1 msk fiberhusk

¾ tsk salt

1 dl linfrön

1 dl sesamfrön

1 dl solroskärnor

1 dl pumpakärnor

 

Sätt ugnen på 225 grader.

Vispa upp äggen lite fluffiga.

Rör ner keson.

Blanda alla torra ingredienser och tillsätt dem i äggröran. Rör om ordentligt.

Bred ut smeten till en rektangel på en ugnsplåt med bakplåtspapper, ca 1 cm tunn.

Grädda brödet mitt i ugnen i 18–20 min.

Låt det svalna på plåten.

Skär brödet i rutor med en vass kniv eller klipp med en sax.

Brödet går bra att frysa in.

 

Lite smarrigt till fikat kanske går ner?

 

Philadelphiabullar med citronsmak

Ca 40 bitar

 

 

Börja med fyllningen för den ska klickas ut på en tallrik och hinna frysa till bitar.

 

Fyllning:

75 g smör, rumsvarmt

100 g Philadelphiaost

1 ½ dl florsocker

1 msk vaniljsocker

rivet skal från 1 citron

 

Rör ihop alla ingredienserna ordentligt i en skål.

Klicka ut ca 40 högar på en tallrik.

Ställ den i frysen i 1–2 tim så att bitarna blir frysta

 

Bulldegen:

25 g jäst

3 dl mjölk, ljummen

75 g smör, rumsvarmt

½ dl strösocker

1 nypa salt

7–8 dl vetemjöl

 

Smula jästen i en bunke och lös upp den med mjölken.

Tillsätt smör, socker, salt och vetemjöl, lite i taget.

Rör ihop allt till en lite kladdig deg.

Strö lite mjöl över ytan och låt den jäsa under bakduk i ca 40 min.

Tryck ut degen i en smord långpanna, ca 29 x 32 cm.

Låt degen jäsa under bakduk i ca 30 min.

Sätt ugnen på 200 grader.

Gör ca 40 hål i degen med fingret och tryck ner en bit fryst fyllning i varje hål.

Pensla degen med uppvispat ägg och strö över pärlsocker.

Grädda bullen mitt i ugnen i 18–25 min.

Låt brödkakan svalna och skär den sedan i rutor.

 

Till sist ett knäckebröd som jag hittade på Fb, tror det är perfekt till kräftor eller räkor.

 

Knäcke m dill och västerbottenost

 

 

20 g jäst

3 dl ljummet vatten

1 msk honung

1 dl linfrön

2 tsk salt

1,5 msk dillfrön

2 dl majsmjöl

5 dl durumvetemjöl

3 dl västerbottensost

 

Lös upp jästen i vattnet.

Tillsätt alla övriga ingredienser och arbeta degen i 8-10 minuter, tills den känns smidig och släpper bunkens kanter.

Jäs övertäckt i cirka 45 min till dubbel storlek

Sätt ugnen på 250 gr.

Dela degen i 30-35 bitar.

Mjöla bänken rikligt och kavla ut runda tunnbröd riktigt tunt, så tunt som tjockleken på fröna i degen.

Bröden ska vara cirka 15 cm i diameter.

Lägg bröden i en hög med mjöl mellan, i väntan på gräddning.

Grädda ca 5-7 minuter, tills bröden blivit gyllenbruna.

Låt svalna på galler och förvara i en tätslutande burk.

 

 

 



 

Presentation

Netas matprat

Fråga mig

1 besvarad fråga

Kalender

Ti On To Fr
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Augusti 2016 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards