Matsedeln

Alla inlägg den 26 augusti 2016

Av Neta - 26 augusti 2016 10:40

Det var skönt att få åka från vårt ickekök den här veckan men nu är man hemma i kaoset igen.

Det ser ofta ut så här nu, engångs och kall mat, här en sallad E gjorde på burkskinka i söndags. Jag älskar ju sallad men har ofta svårt att skära mkt, har hjälpmedel men tycker inte det blir bra.

På vägen ner till Motala stannade vi hos vännerna Gert o Meta som har en liten restaurang på ett gym i Örebro. Hon gjorde den här salladen till mig. Jag har som vanligt redan ätit en del när jag kom på att jag skulle fota. Dom serverar bara bra mat på det stället allt från frukost till bakpotatis och gör även matlådor. Har en matsedel över veckans lådor på borden. Jag beställde räksallad men dom har förtryckta lappar där du kan komponera din egen sallad genom att kryssa i vad du vill ha. Tror det var 7 saker.
Hur smart är inte det? Ofta står man ju där och känner sig stressad när man beställer en sån sallad. Där har dom verkligen tänkt till. Ingen läsk fanns heller i deras drickakyl men ett lätt kolsytat mineralvatten. Gillar det.
Kommer du till Örebro måste du bara åka hit. Metas kitchen. På facebooksidan finns en "knapp" till gps i luren men även kontaktuppgifter.
Blev väldigt imponerad över gymet dom huserar i med, stort och luftigt och det finns nåt för alla. Även avskild träning om du öredrar det.
Tyvärr är ju majs som jag älskar något jag inte ska äta idag men tjuvsmakade lite, orkade inte hela salladen heller.

Middag första kvällen i Motala, köpt på Milano ett ställe bredvid ett stort Östenssons. Hit ska ni INTE gå, det vidrigaste jag nånsin ätit.
Torr kyckling, så torr att det kändes som stickor i den sen en konstig syrlig smak. Den grillade löken var helt rå men svart på utsidan. Salladen är persilja och rå rödlök med en torr rub på. Det uppe i hörnet är grillade tomater, det enda som var ätbart. Vidrigt!

Här är en lunch, potatismos är ju också nåt jag inte ska äta men här var det enda alternativet strips och det är ännu mer förbjudet. Det här var gott men lite lustigt att man panerar och friterar en hamburgare. Ost och inlagd paprika va gott i kombo faktiskt men föredrar det nog på en riktig köttbit.

På Östenssons som var en butik jag blev mycket imponerad av köpte vi den här micromaten. Skaldjurspasta och en sallad vi köpte över disk. Broccoli, blomkål, inlagd paprika och solroskärnor. Kört i matberedare eller med mandolin. Så himla gott, lite olja va det nog i med. Ni måste prova detta. Men se till att ni inte får med nåt träigt från stockarna. Tror det var kryddat bara med salt o peppar, behövdes inget mer då lagen från paprikan ju gav smak också. Lite av blomkålens buketter va med, såg ut som coscos eller pärlbulgur och jag trodde det var det först.

Dan efter minns jag inte vad lunchen blev men middag blev köttfärslimpa och mos från deras Maxikök, inte gott.

På hemvägen igår blev det en räkmacka till lunch på Brunneby, på hembakt rågsiktkaka. Jättegod. Middag blev en kycklingburgare på Max med sallad. Den är ju som den är, fick i mig halva iaf.

Har fuskat rätt bra den här veckan vad gäller glass och fikabröd, ja även ätit intesåbra bröd vid nåt tillfälle så nu är det skärpning som gäller. Kräftor ikväll till att börja med, lite räkor blir det nog med men det och ost är ju helt ok.

Presentation

Netas matprat

Fråga mig

1 besvarad fråga

Kalender

Ti On To Fr
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Augusti 2016 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards