Matsedeln

Direktlänk till inlägg 18 juli 2016

Dåligt minne

Av Neta - 18 juli 2016 23:45

Skulle försöka lägga ut vad vi åt i veckan men har varit dålig på att fota. Få se om jag minns.

I lördags gjorde vi sushi till både kväll och lunch dan efter.
I söndags åt vi rester har jag för mig, lite av kylrensning.

I måndags isterband med lättstuvad vitkål. Det innebär inget annat än att man gör rätt lite stuvning till mängden kokt vitkål.

Cole Slaw med färsk ananas

Egenodlad gurka smakar fantastiskt bra.

Försöker sen minnas vad vi åt men lyckas bara minnas torsd och fredag. Torsdag var vi i Forsmark och på kvällen åt vi chili con carne utan söt tomatsås, ingen Heinz alltså. Hade i burkbönor och passerade tomater med vitlök. Lite ovant men det smakade inte illa.

Fred hade vi lite kompisar här och vad vi åt har ni i ett eget inlägg om grillad rostbiff och rödlökssmör.
Gjorde lite enkla tandpetare med vattenmelon och feta innan till Sangrian. Ställde även fram en skål med oliver.

Lörd gjorde jag potatissallad på potatisresterna. Vispar hop lite grädde med nån dl majonnäs. Har i ett uns senap, lite dill o persilja, rödlök, äpple och ättiksgurka.
Hade stekt fläskytterfile' i skivor, och stekta champinjoner till och sallad så klart.

Sönd var ju resdag. C hade gjort pizzabullar med bara ost i som vi tog till fikat på vägen upp. Till lunch för L och mig en klassiker i det häär huset. Nämligen kalla hamburgare. Det var så smidigt att ha med på danstävlingar då man kunde ta dom i nypan bara. Introducerade det på jobbet med sen, lätt att äta även för små barnhänder på utflykt.

Jag brer brödhalvorna rätt tunt med hamb.dressing, nu hade jag champinjoner över så jag la några stekta skivor av det på botten. Hamburgaren som är stekt och kall på det. Lök, ketchup på den och bostongurka på dressingen på den andra halvan bröd. Lägg ihop och lägg i kaffefilter. Lägg sen varje hamburgare i egen plastpåse som är så liten som möjligt. Kaffefiltret gör att det inte kladdar och man kan hålla burgaren i det till sista tuggan. Gör du fler så transportera dom på högkant i en plastburk. Man kan lägga på ett stekt ägg med om man vill ha den lite mer matig.

Det hade blivit både rostbiff över i fredags och potatissallad kvar på lördagen så gjorde varsin matlåda till hemvägen igår till L och mig. Några småtomater och vattenmelonstavar till, skiva en halva först åt ena och sen åt det andra hållet så får du fina stavar där du kan hålla i skalet då du äter. Köpte varsitt färskt bröd däruppe till med.

Idag åt vi kokt fisk med äggsås för Elles skull. Inga konstigheter, kokar fisken i 5 dl fiskbuljong med 1/2 pr citron i. Kokar upp, drar ifrån plattan och låter den stå 10 min under lock. Lyfter upp fisken när den är klar och reder av såsen. Sen i med varsitt hackat ägg och lite peppar.
Kom ju håg att fota medans det var lite kvar iaf, ber om ursäkt för kladdig tallrik.

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Neta - 2 mars 2020 18:36

Den här bloggen upphör nu

Av Neta - 6 oktober 2019 22:28

Åtskilliga veckomatsedlar och recept ligger här. Varsågod och sök inspiration och dela med er av recepten. ...

Av Neta - 29 mars 2019 09:40

  Kanske börjar skriva här ”igen”   

Av Neta - 5 april 2018 14:16

Använder nu för tiden paddan mer än den fasta datorn. Här blir vissa tecken och smileys bara frågetecken. Tänker därför testa en annan portal och finns nu på netaave.wordpress.com. Den ersätter båda bloggar jag haft här. ...

Av Neta - 2 april 2018 13:58


   Veckans smaksättare:     Fänkålsfrön har söt och aromatisk smak med undertoner av anis och dill och ingår ofta i chutneys, bakverk och vid syrning. En mycket vanlig ingrediens i indiska köket och passar också till potatis- och grönsaksrä...

Presentation

Netas matprat

Fråga mig

1 besvarad fråga

Kalender

Ti On To Fr
       
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Juli 2016 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards