Matsedeln

Alla inlägg den 4 juli 2016

Av Neta - 4 juli 2016 00:05

Det här har jag inte gjort än men ska bli nästa gång vi grillar tror jag. Hittade det som så mkt annat på fejjan

Crushed potatis

1 kg potatis
ca 50 g smör
2-3 vitlöksklyftor
örtsalt
peppar
rosmarin (gärna färsk)

1. Börja med att koka potatisen så att den är lite mjuk. Sätt på ugnen på 200 grader.
2. Lägg ut potatisarna på en plåt med bakplåtspapper och platta till dom med t.ex en stekspade eller botten av ett glas.
3. Smält smöret och pressa i vitlöken i smöret. Ha i salt och peppar och pensla på smöret på potatisarna.
4. Klipp över lite färsk rosmarin och stoppa in allt i ugnen tills potatisarna är gyllenbruna och fina (ca 20 min).


Frukostfil med blåbär från frysen och nyplockade smultron från trädgården. Ibland skär jag i en nektarin eller lite jordgubbar, börjar få egna nu och snart är hallonen klara. Kan ha valnötter i ibland också det hade jag i morse men bara blåbär då. Dom börjar ju komma i skogen med nu.

Torparmacka, knäcke, här Ryvita med kall kokt färskpotatis sen bara salt o svartpeppar. Inte mkt som slår det.

Lunchmacka från häromdagen. Älskar ansjovis men det är väl inte världens bästa för mig nu. Mmen i så här små doser om inte varje dag går det nog bra. Från cafe't på Solrosen i Östervåla. Ligger på infarten till hö strax före torget om man kommer från Månkarbo. Man åker som in i ett industriområde.

Den kvällen åt i tacos. Förutom det ni ser här var det så klart tacofärs, vattenmelon, gr.fil, riven mozarella, tacosås och guccamole. Vi äter alltid i tubs med tacochips.



Lunchen dan efter blev nudlar med tacorester i.

Tog fram kyckling igår och blev sugen på currysås. Brukar alltid grovriva i ett äpple då den är klar men igår hade jag inget så rörde i lite fintärnad mango ist. Kom på när vi åt att jag glömt lök i såsen men ingen större skada skedd.

Fräste kycklingen tärnad i smör och curry. Slog på en vätska av hälften mjölk och hälften vatten, redde av och så i med 1/2 pkt, ca 125 g mango. Åts med ris och sallad. Det där med hälften vatten är en vana från då J var liten. Vi hade inte så mkt pengar då sen har det bara fortsatt. Idag skulle jag väl kunna göra på annat sätt men ränderna sitter i. Blir bra iaf.

Sista bilden på dagens lunch. Vårrullar med kycklingfärs, morötter, vitkål och röd paprika. Köpta så. Grönsaker, soja och en sås på turkyoghurt med lite mangochutney och den andra halvan av pkt med tärnad mango i.

Nu ikväll stekte vi bara falukorv och kokade makaroner, barillamakaroner måste det vara. Sallad på färsk vitkål och en massa andra gröns, morot, tomat, gurka, paprika och sockerärtor i vinägrett.
Så gott!

Ja det blir lite omvänt på sommaren nu får ni inga matsedlar men får se en del av vad vi ätit efteråt istället. Måste bara bli bättre på att komma ihåg och ta bilder.

Presentation

Netas matprat

Fråga mig

1 besvarad fråga

Kalender

Ti On To Fr
       
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Juli 2016 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards